De federale regering wil een belasting van 2 euro heffen op elk pakje uit China. Het idee komt rechtstreeks van de Europese Commissie, die het amper enkele maanden geleden lanceerde. Zonder parlementair debat neemt België het voorstel letterlijk over. De consument betaalt de rekening.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Tijdens de begrotingsbesprekingen kondigde minister David Clarinval (MR) een nieuwe taks aan: 2 euro op elk pakje dat buiten de EU wordt gekocht. Temu, Shein, Alibaba – allemaal Chinees, allemaal in het vizier. Tot nu toe betaalde je geen invoerrechten op pakjes onder de 150 euro. Maar de Europese Commissie rekende uit dat het om 4,6 miljard pakjes per jaar gaat. Omgerekend betekent dit bijna 10 miljard euro extra belastinginkomsten voor de hele EU.
Chinese pakjesstorm overspoelt Luikse douane
De socialistische Europese commissaris voor Handel Maroš Šefčovič bedacht de taks in juli als een “behandelvergoeding”. De officiële reden: de douane verzuipt in het werk. In 2024 bleek de massale toevloed van pakjes met lage waarde niet meer te verwerken, vooral op de luchthaven van Luik waar veel van die 4,6 miljard pakjes aankomen. 90 procent komt uit China. Die pakjes moeten geïnspecteerd worden op namaak en producten die niet voldoen aan de EU-wetgeving, luidt het argument.
De Commissie wil de taks rechtstreeks aan consumenten aanrekenen. Voor pakjes naar een pakhuis van een groupagebedrijf zou de taks slechts een halve euro bedragen. Europese winkels beweren in het nadeel te zijn tegenover Chinese concurrenten die zich niet aan dezelfde regelgeving houden. Dat de consument duurder uit is, lijkt voor de Commissie van ondergeschikt belang.
Opvallend: de plannen leken uit het niets te komen. Vanuit de sector van online winkels in de EU blijken er nauwelijks vergaderingen met de Commissie geweest te zijn over het probleem. Toch lag er eind mei al een vraag van de Italiaanse Europarlementariër Nicola Procaccini om striktere controles in te voeren. De socialistische, christendemocratische en conservatieve fracties in het Europees Parlement willen om diverse redenen de Chinese import belemmeren.
België wil razendsnel schakelen. Hoewel de plannen pas in juli werden voorgesteld, legde Clarinval de taks meteen op tafel tijdens de begrotingsbesprekingen. De vraag is nog hoeveel van de ontvangsten naar de Europese begroting gaan en hoeveel naar de Belgische. Dat de federale regering zo snel handelt, doet vermoeden dat ze de inkomsten zelf wil houden. De opbrengst voor de staatskas zou in de honderden miljoenen euro’s lopen. Waar dat geld naartoe gaat, blijft onduidelijk. De Belgische douane kan de 3,8 miljoen online aankopen per dag niet aan, en in de pakjessector spelen er problemen. Bpost zit financieel in slechte papieren en volgens concurrenten doet het bedrijf aan oneerlijke concurrentie.






