Kevin De Bruyne viert zijn goal. Foto: Belga

Kevin De Bruyne viert zijn goal. Foto: Belga

Lifestyle

Eindelijk! Zowel voor de Rode Duivels als voor de toeterturken in de Seefhoek

Stijn Goukens

Het WK is toch net iets beter geworden voor de Rode Duivels. Met fris en offensief voetbal werd Nieuw-Zeeland volledig overlopen. Een wedstrijd die er eigenlijk nooit één is geweest. Maar vooral de duivels zoals we ze willen zien. Dat de tegenstander niet het grootste voetballand is zal er uiteindelijk ook wel iets mee te maken hebben. Waren onze twee vorige tegenstanders dan wel grote voetbalnaties? In Antwerpen spreken ze van Janneke en Mieke. De groep van de nationale ploeg was een Jannekes en Miekespoule.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Wat ik vooral positief vind is dat in het verleden, wanneer het echt moest … het niet lukte. De zogenaamde gouden generatie stond er vaak niet op de momenten dat het ertoe deed. De money time zoals dat in trendy Nederengels heet.

Nu moest het én ging het met overtuiging. Vanaf minuut 1 vol voor de overwinning. De score had zelfs veel ruimer mogen en kunnen zijn. Courtois heeft 1 bal geraakt, spijtig genoeg was het er wel 1 die hij uit zijn doelnetten mocht oprapen. Zonder dat vissen was het nog net iets klinkender geweest.

De ruime zege zal in elk geval moed en vertrouwen geven voor de volgende ronde. Iets wat bij velen toch moet zijn geslonken na de vorige wedstrijden. De knock-out fase wordt een knokfase.

Laat het ons daarom bekijken als een nieuwe start op dit WK. Door het gelijkspel tussen Egypte en Iran werden we zelfs nog groepswinnaar. Een bizarre speling van het lot. Iets dat toch zeer gunstig lijkt voor onze loting naar de volgende rondes toe. Geflatteerd of niet.

Toeterturken

Dit laatste is iets dat voor onze noorderburen net iets minder goed uitdraaide. Zij mogen de volgende ronde al direct een klepper afwerken tegen het sterke elftal van Marokko. Dit zal naar mijn verwachting toch de grote wedstrijd van de volgende ronde worden. De topaffiche en mogelijk een risicomatch. Eén ding is zeker: in die match zal al één van de underdogs uitgeschakeld worden.

Wat niemand ondertussen nog had verwacht of zelfs gedroomd is dat Turkije dan toch een wedstrijd heeft gewonnen en zelfs 3 doelpunten maakte. Het moest er ooit van komen … na 100 (of het scheelt waarschijnlijk niet veel) doelpogingen. Spijtig genoeg viel er voor de Turken niets meer te winnen. De toeteraars uit de buurt waar ik opgroeide zullen dit jaar niet veel moeten toeteren in 2060 Antwerpen. Jammer, want de Turken hebben toch een betere ploeg dan wat er op dit WK is uitgekomen. Dit klinkt zoals bij vele schoolrapporten dezer dagen. Ze kunnen beter, maar het komt er niet uit.

Frankrijk had dan weer een walk-over tegen de B ploeg van Noorwegen. Nu zijn mijn Engelse uitdrukkingen op. Wees gerust. Ik had deze wedstrijd toch graag gezien met beide ploegen in hun beste veldbezetting of elftal. Helaas is dat dan weer een nadeel van wedstrijden voor ploegen die hun eerste twee wedstrijden in de groepsfase wonnen. Ik blijf het onsportief vinden en in het nadeel van de goede ploeg die geen matchritme opbouwt.

Ook voor Spanje is de opdracht volbracht. Weliswaar iets moeizamer en tegen een stug en potig Uruguay. Een ploeg die toch altijd wel de grens opzoekt. Dat was in het verleden niet anders. In Montevideo moet iets in het drinkwater zitten dat er meer ordinaire schoppers rondlopen. Geef mij dan maar liever toeterturken.

Om deze feestelijke zaterdag af te werken is het voor mij persoonlijk nu tijd voor het schoolfeest van mijn kindjes. Het kan vandaag dus niet op (tenminste als ik wakker kan blijven). De match was misschien ‘historisch’ maar als het een dag wordt om nooit te vergeten dan zal het wellicht te danken zijn aan een schoolfeest (u merkt dat ik geen adjectief gebruik) en mijn eigen ploegje die altijd scoren bij hun papa.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Stijn Goukens (1979) was Rode Duivel in de jeugdreeksen en jeugdspeler voor Royal Antwerp FC, speelde voor de militaire nationale ploeg en blijft als veteraan topscorer.

Plaats een reactie

Delen