Het leesniveau in het lager onderwijs is gedaald. Dat schrijft De Morgen op basis van onderzoek van het Onderwijs van de Steden en Gemeenten (OVSG).
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Onderwijskoepel OVSG liet testen die leerlingen tussen 2012 en 2016 aflegden voor lezen, wereldoriëntatie en getallenleer opnieuw afnemen. De tests werden zes maanden later in het schooljaar dan normaal afgenomen, met de verwachting dat de resultaten hetzelfde of zelfs beter zouden zijn. Op die manier hoopt men de impact van de coronacrisis op de schoolprestaties vast te stellen.
Voor wereldoriëntatie en getallenleer waren de resultaten ongeveer hetzelfde, maar voor lezen scoorden de leerlingen merkbaar slechter. Het is moeilijk vast te stellen of de niveaudaling te wijten is aan corona, omdat eerder onderzoek al uitwees dat de prestaties voor lezen de laatste jaren fors daalden.







