Ever Given op 27 maart (Wikimedia)

Ever Given op 27 maart (Wikimedia)

Uncategorized

Egypte denkt na over schadevergoeding na blokkade

Wannes Neukermans

Egypte overweegt een schadevergoeding te vragen voor de blokkade van het Suezkanaal. Als gevolg van het incident van vorige week was scheepvaart onmogelijk, en het scheepvaartverkeer zal nog voor een lange tijd verstoord zijn.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Op 23 maart raakte het 400 meter lange containerschip Ever Given vast in het Suezkanaal in Egypte, met als gevolg dat scheepvaart zes dagen lang onmogelijk. Daardoor is er nu ook een file van meer dan 300 boten die wachten om door het kanaal te kunnen. Gemiddeld vervoert men voor 10 miljard dollar per dag aan goederen door het kanaal. Daarmee is het 193 kilometer lange Suezkanaal goed voor zo’n 12 procent van de wereldhandel.

Exploitant niet verantwoordelijk

Osama Rabie, de topman van de kanaalautoriteit (SCA), denkt daarom aan een schadevergoeding van 1 miljard dollar (850 miljoen euro). Dat komt volgens hem overeen met de verliezen van transitinkomsten, schade aan het kanaal door het baggeren en de kosten van de reddingsoperatie. Wie die schadevergoeding zou moeten betalen is onduidelijk.

De Ever Given is eigendom van de Japanse rederij Shoei Kisen Kaisha. Evergreen Marine Corp, de Taiwanese exploitant van de boot, verklaarde donderdag niet verantwoordelijk te zijn voor vertragingen. Evergreen-voorzitter Eric Hsieh is wel bereid om met de kanaalautoriteiten samen te zitten om over een compensatie te praten.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

1 gedachte over “Egypte denkt na over schadevergoeding na blokkade”

  1. Zo kennen we de Egyptenaren weer…. Een miljard dollar schadevergoeding eisen terwijl er TWEE van hun eigen loodsen aan boord waren. Hadden ze niet genoeg sigaretten of flessen whisky meegekregen misschien? Als ex zeevarende ken ik die “geplogenheden”, ik ben zelf enkele keren door het Suezkanaal gevaren…. Met een batterij dure advocaten en in de media lang uitgesponnen processen zullen ze wel een en andere binnenhalen, die “officiële autoriteiten”.

Plaats een reactie

Delen