(Shutterstock)

(Shutterstock)

Uncategorized

Winkelen op afspraak zorgde voor helft minder verkoop

Pieter Van Berkel

Het winkelen op afspraak heeft ervoor gezorgd dat modehandelaars de helft minder verkochten. Dat meldt sectorfederatie Mode Unie. Er wordt gewag gemaakt van een “dramatisch slechte verkoopmaand”.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

“Het afspraakshoppen heeft ertoe geleid dat modehandelaars gemiddeld 53 procent minder verkochten”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. 97,2 procent van de modehandelaars geeft aan minder verkocht te hebben in vergelijking met een normaal verkoopjaar zoals 2019. Dat blijkt uit een enquête van Mode Unie met 370 respondenten.

“Momenteel zien we ook dat gemiddeld nog 47 procent van de werknemers binnen de modesector op tijdelijke werkloosheid staat, een hallucinant hoog cijfer”, zegt Delanghe.

Verder blijkt dat de paaspauze het risico op faillissement ook vergroot heeft. 64,7 procent van de modehandelaars geeft aan 56,4 procent meer eigen middelen in hun zaak te steken dan voor de crisis. Dit cijfer is nog verder gestegen in vergelijking met een eerdere bevraging midden februari.

Extra steun

Mode Unie hoopt op extra steunmaatregelen. Volgens de sectorfederatie moet één vierde van de handelaars anders stoppen. “Door de opgestapelde verliezen is het seizoen niet meer goed te maken en omdat op de stock van modegoederen een houdbaarheidsdatum kleeft, kunnen deze na het seizoen niet meer verkocht worden, wat de verliezen bijzonder groot maakt”, aldus Delanghe.

De modehandelaars vragen om een verhoogde fiscale aftrek van de overstock voor de periode waar winkelen op afspraak gold. Ook vragen ze dat de Vlaamse regering de modesector niet in de steek laat. Ze roepen de consument op om bewust lokaal te kopen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

1 gedachte over “Winkelen op afspraak zorgde voor helft minder verkoop”

Plaats een reactie

Delen