Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) stelt woensdag 10 nieuwe maatregelen voor om het tekort aan leerkrachten aan te pakken. De minister wil de zij-instroom naar het onderwijs efficiënter maken en bepaalde groepen opnieuw ‘activeren’.
Er komen vanuit het onderwijsveld meer en meer signalen dat het tekort aan leerkrachten drastisch de onderwijskwaliteit in het gedrang brengt. Sommige scholen dienen de leerlingen verplicht studie-uren te geven, omdat ze te weinig leerkrachten in dienst hebben om alle lesuren in te vullen. In extreme gevallen kan dit tot schoolsluitingen leiden. Het Vlaams Parlement plaatst de problematiek hoog op de agenda.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts geeft toe dat de maatregelen die tot nu al genomen werden, te weinig effect hebben. “We nemen de zaak ernstig. Het probleem wordt acuter“, zo zegt hij. Hij werkt aan een steunpakket waarin 10 nieuwe maatregelen zullen worden verwerkt.
Opnieuw activeren van bepaalde groepen
Weyts laat weten dat er geen allesomvattende oplossing is, maar het nieuw pakket is wel een stap in een de goede richting. Zo wil hij de instroom uit de privé en andere sectoren versterken en bepaalde groepen activeren. Hij wil gebruikmaken van mensen die elders hun competenties al bewezen hebben. Ook de anciënniteitsregeling wordt aangepakt. Daarin wil hij 10 extra vakken toevoegen. Tenslotte wil hij de job opnieuw aantrekkelijk maken voor onderwijzers op rust. Hiervoor wil hij een vrijstelling van sociale lasten voor gepensioneerde leerkrachten die terug willen instromen.
Volgens Weyts is een activering van jonge leerkrachten die geen volledig lesrooster kunnen vullen, de beste manier om het probleem aan te pakken. “Daar is een grote winst te boeken. Het gaat over 4.000 voltijdse equivalenten”, aldus de minister.
“In tijden van crisis op ons best”
De minister wil ook een imagocampagne lanceren om het beroep weer aantrekkelijk te maken. Zo is hij van mening dat de afgelopen crisis bewezen heeft dat ons onderwijs heel wat professionele uitdagingen te bieden heeft. “De afgelopen twee jaar hebben we met het onderwijs bewezen dat we op ons best zijn in momenten van crisis. Dat mag in deze niet anders zijn”, zo klinkt het.
het is te laat de put gevuld als ’t kalf verdronken is
Met alle respect voor de experts die U bijstaan, minister Weyts maar onderliggend is er nog wat anders gaande.
1. Er is geen respect meer voor de leerkracht. Vroeger, bij het uitdelen van een sanctie was er het princiepe: De leerkracht heeft gelijk. Nu wordt bij elk incident de leerkracht per definitie in het ongelijk gesteld want “mijn kind schoon kind”.
2. Een jonge leerkracht wordt , op eigen kosten, van hot naar her gestuurd om een vol lessenrooster te halen. Er zijn leerkrachten die honderden km per week moeten afleggen zonder vergoeding.
3. Bij een negatieve evaluatie komen de ouders, meestal van allochtone origine, de leerkracht bedreigen en bij uitbreiding worden er nog wat nonkels ingezet om de beslissing van de leerkracht eventueel met fysiek geweld te weerleggen.
4. Ga even luisteren, zonder medeweten van de directie, in de leraarskamers of in de kantine voor de leerkrachten, dan zullen pas de echte problemen voor het lerarentekort naar boven komen want de hooggeleerde experten en de vakbondsafgevaardigen zijn daar nog nooit geweest en weten bijgevolg niet wat er principieel aan de hand is.
Een domme massa is gemakkelijker onder de knoet te houden. Het lijkt mij een bewuste politiek te zijn. Niets is toeval.
Ben Weyts de comical Ali van van het protectoraat Vlaanderen. Van mij mogen ze het afschaffen dat VL protectoraat. Er lopen al voldoende kiekens in de Wetstraat.
Volledig akkoord !
Hopelijk blijft er een tekort aan wiskunde leraars !
Waarom?