Bron: Shutterstock

Binnenland politiek

Grote krantenuitgevers genieten ondanks recordwinsten van 170 miljoen aan krantensubsidies

Wannes Neukermans

De Belgische staat geeft jaarlijks zo’n 170 miljoen euro subsidies aan Bpost, omdat zij de krantenbedeling van de grote Vlaamse uitgevers in ons land organiseren. Opvallend, want op die manier verrijkt het bedrijven als Mediahuis en DPG Media, die op zichzelf al honderden miljoenen winst maken. Dat schrijft Business AM.

Bpost ontvangt een jaarlijkse subsidie van de Belgische staat, als beloning omdat het kranten en tijdschriften bij gezinnen en bedrijven levert. Dit komt omdat de overheid van oordeel is dat papieren media ook in het digitale tijdperk “diensten van economisch belang” zijn, en daarom subsidiëring verdienen. Niet alleen Bpost, maar ook het Brusselse lokale PPP krijgt een vergoeding voor hun krantenverdeling.

Vooral binnenlandse kranten en magazines

Het overgrote deel van de subsidies gaat naar de verdeling van de erkende binnenlandse kranten en magazines, die uitgegeven zijn door de grote Belgische uitgevers. Daarnaast gaat er ook een deel naar de bedeling van bladen van vzw’s en andere niet-commerciële verenigingen. In totaal gaat het om 170 miljoen euro per jaar. Business AM zocht de exacte cijfers uit. Zo ontving Bpost in 2019 een compensatie van 169,9 miljoen euro: 115,6 miljoen euro voor kranten, en 54,3 miljoen euro voor magazines. In 2020 ging het in totaal om 166,5 miljoen euro. Voor de periode 2023-2027 wordt er net geen 750 miljoen euro vrijgemaakt: meer dan 185 miljoen euro per jaar.

(Lees verder onder het artikel.)

https://redactie.palnws.be/2021/10/regering-maakt-750-miljoen-vrij-voor-krantenbedeling/

Dat de grote mediabedrijven deze subsidies eigenlijk niet nodig hebben, is duidelijk. Zo maakte DPG Media (Het Laatste Nieuws, De Morgen) in 2020 maar liefst 228 miljoen euro winst. Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad) mocht zich in 2021 dan weer voor het eerst een miljardenbedrijf noemen. Het rondde de kaap van één miljard euro omzet, en hield daar zo’n 166 miljoen euro winst van over.

16 euro per Belg

Deze subsidies zorgen er voor dat de staat op dit moment meer betaalt aan de krantenverdeling dan de grote uitgevers zelf. De Vlaamse Regulator voor de Media meldde dit al in 2017: “Het contract tussen Bpost en de overheid heeft als gevolg dat de distributiekost voor de uitgeverijen wordt verminderd en in grote mate door de overheid wordt betaald.” Volgens insiders geniet Mediahuis verreweg het meest van deze indirecte subsidies, al zijn daar geen officiële cijfers voor. Verschillende kenners spreken dan ook van een “black box”. Hoe de gesubsidieerde volumes verdeeld zijn per uitgever, of zelfs maar per provincie, is vertrouwelijke informatie volgens Bpost en de federale overheid.

Afgelopen zomer stemde de federale meerderheid in de Kamer nog een wetsvoorstel weg om de jaarlijkse subsidie stop te zetten. Dat kwam er toen op initiatief van Theo Francken en Michaël Freilich (N-VA). Volgens Freilich zou deze subsidie elke Belg gemiddeld 16 euro kosten. Het voorstel werd weggestemd: zelfs door de Open Vld, terwijl die partij twee jaar voordien nog voorstander was van de afschaffing.

https://redactie.palnws.be/2022/02/zwitsers-stemmen-massaal-tegen-gesubsidieerde-kranten-onbelangrijk-volgens-onze-kranten/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

9 gedachten over “Grote krantenuitgevers genieten ondanks recordwinsten van 170 miljoen aan krantensubsidies”

  1. Wie aan de macht is zal de krantensubsidies in stand houden. Het is in het belang van de heersende kaste de krantenredacties aan de leiband te doen lopen. Het is aan het digitale alternatief om tegen die politieke kaste en hun jaknikkers in te beuken.

  2. Een platte subsidie aan de regimekranten, meer niet. In communistische landen had je vroeger ook ‘verplichte abonnementen’ op de regimekrant; hier is het net zo, alleen wat meer gecamoufleerd.

  3. Enkele conclusies, firma’s die winst maken door verkoop, abonnementen en reclame hebben geen subsidie nodig en is een discriminatie tov andere firma, de onafhankelijkheid is totaal niet gegarandeerd, wiens brood men eet diens woord men spreekt. Anderzijds moeten alle Belgen een gratis abonnement krijgen want het is tenslotte toch ons geld dus gratis onafhankelijke kranten NU.

  4. Ik heb een abonnement. Zowel digitaal als papier. Wat papier betreft: van maandag t/m vrijdag géén probleem, d’n facteur steekt het dagblad in de bus. Zaterdaguitgave: voorbije zes weken één keer krant op zaterdag zelf ontvangen, een keer stak ie op maandag in de bus, en dus vier keer géén krant…

Plaats een reactie

Delen