Uncategorized

N-VA wil systeem GAS-boetes voor snelheidsovertredingen bijsturen

Wannes Neukermans

Het huidige systeem van GAS-boetes voor lichte verkeersovertredingen dient bijgestuurd te worden. Het GAS 5-systeem is volgens Vlaams parlementslid Rita Moors te omslachtig. Daarenboven kunnen buitenlandse overtreders momenteel niet makkelijk gevat worden. Die “kinderziektes” wil ze wegwerken. Daarom diende ze een conceptnota met voorstellen in.

Lokale besturen kunnen sinds 1 februari 2021 in Vlaanderen beperkte snelheidsovertredingen op wegen met een maximumsnelheid van 30 of 50km/uur bestraffen met een GAS-boete. Op die manier krijgen de lokale besturen een extra mogelijkheid om het verkeersveiligheidsbeleid gerichter te handhaven. De inkomsten uit de GAS-boetes zijn voor de steden en gemeenten zelf.

Praktische en juridische hindernissen

Momenteel zijn er echter slechts een paar lokale besturen die gebruikmaken van het systeem. Volgens Rita Moors, die voor N-VA in het Vlaams Parlement zetelt, gaat het enkel om Mechelen, Willebroek en Lier. De praktische en juridische hindernissen zorgen er dus voor dat het succes beperkt blijft.

Zo zijn de huidige procedure, termijnen en administratieve verplichtingen volgens Moors “te omslachtig”. “Er is een grote administratieve werklast omdat elke overtreder het originele PV moet krijgen, dus met de natte politiehandtekening. De termijn voor de sanctionerend ambtenaar om de verweerschriften te verwerken is met 30 dagen ook te kort, waardoor sommige overtreders vrijuit gaan”, legt Moors uit. Overtreders krijgen ook maar één melding en krijgen dus geen herinnering bij niet-betaling.

Ook het vatten van buitenlandse overtreders is erg moeilijk. Dat komt vooral omdat dossiers moeilijk tijdig verwerkt kunnen worden. De procedure daarvoor is complex, onder meer omdat de overtreder moet aangeschreven in diens eigen landstaal en de identificatie van bestuurders veel tijd in beslag neemt.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

8 gedachten over “N-VA wil systeem GAS-boetes voor snelheidsovertredingen bijsturen”

  1. Verkeersovertredingen horen thuis bij strafrecht , niet bij administratieve boetes .En overtreders moeten aangeschreven worden in de ” eigen landstaal ” : this must be belgium . Als je in Frankrijk een boete krijgt , is dat in het Frans , in Duitsland is dat in het Duits . En om een beetje soepel te zijn kan men vragen dat er overal een Engelse vertaling bij zit . Anders laat ik me tot oeigoer naturaliseren , en moet mijn boetes in de juiste versie van mijn oeigoers dialect krijgen of ze is niet rechtsgeldig .

  2. Middeleeuws. In China werkt dat als volgt: als je geflitst wordt, op de autostrade of in de binnenstad, dan krijg je niks: geen papieren boete, geen email, geen SMS, helemaal niks. Je moet dan ZELF een app installeren om te achterhalen waar je de laatste maand geflitst bent of een andere boete hebt opgelopen. En er wordt verwacht dat je die dan spontaan betaalt. Wie dat niet doet, die krijgt volautomatisch een hogere boete en/of vermindering van de punten van het rijbewijs. Wie dan nog niet betaalt, die komt voor de rechtbank. Er is er ook een (andere, afzonderlijke) app die een luide piep geeft wanneer je geflitst bent. Die app laat je ook direct weten hoeveel je dat gaat kosten. In China worden de in de auto’s ingebouwde GPS/navigatie systemen bijna niet meer gebruikt. Iedereen gebruikt de navigatie app(s) op de smartphone. Die worden veelal “gespiegeld” op het scherm in de auto. Die smartphone navigatie apps zijn veel nauwkeuriger en meer up-to-date dan de auto-GPS systemen. Ze geven tot op de cm nauwkeurig aan waar er geflitst wordt. Ongeveer zoals bij ons de Waze app.

  3. Rita Moors, wat doe je met de LEZ zone in Antwerpen, ik heb jaren geleden zo een boete gehad en mocht bezwaar indienen bij jullie zelf dus jullie spelen eisende partij en rechter samen. Ik had jullie geschreven dat het gelijkheidsbeginsel was geschonden, de schepen vervuilen miljarden keren meer maar moeten niet betalen en de auto wel dus boete geseponeerd dus jullie weten dat jullie corrupt zijn om de Vlaming te bestelen. Ondertussen hebben jullie al 40 MILJOEN EURO binnen gehaald zonder schaamtegevoel.

  4. Alleen beboeten bij snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom. Dat maakt de stapel bekeuringen als een stuk kleiner. Op de autobaan (autostrada / autoroute) gewoon weer de snelheid vrij geven, net als vroeger. Lekker op het gemakje 170 km/h rijden, een prettige reissnelheid.

  5. De pakkans is hier zo laag en als je dan toch gepakt wordt dan krijg je geen boete omdat de administratie niet mee kan .Dit is onwaarschijnlijk het zal terug wel België zijn zeker. In china als je daar te snel rijdt sta je er direct op via herkennings camera’s en de boete volgt dus automatisch.Europa zit 30jaar achter op China en niet alleen voor dit.Zoals een fietsbrug bouwen in België 1,5 jaar in China zelfde brug 1 week. Hier wordt enkel gediscussieerd en gebeurd er niks teveel politiekers en parlementen.

Plaats een reactie

Delen