Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, gaf woensdag een toespraak in de aanloop naar de speciale EU-top van vrijdag. Daarin had ze het over energierantsoenering en sprak ze van “flatten the curve”. Een uitspraak die bij velen vragen oproept, al schat communicatie-expert Reinout Van Zandycke de gevolgen eerder positief in.
Online zijn heel wat afkeurende geluiden te horen. De retoriek van Von der Leyen komt immers overeen met die van in de begindagen van de strijd tegen het coronavirus. Die periode roept bij veel mensen negatieve associaties op.
Communicatiespecialist Reinout Van Zandycke ziet dat anders. “Corona is voorbij in de hoofden van de mensen. Dat wil zeggen dat het beleid kan hebben gewerkt voor veel mensen. Zij die dat vinden, vormen de groep waar politici zoals Von der Leyen zich op focussen. Misschien denkt ze dat ook zelf trouwens. Het is dan niet onverstandig om zich daarmee te associëren”, legt hij uit.
Volgens de communicatie-expert zijn de omvang en de impact van de energiecrisis vergelijkbaar met die van de coronacrisis. “Hetzelfde taalgebruik kan helpen om dat duidelijk te maken. Het brengt een ‘sense of urgency’ naar boven en zet het belang van alle maatregelen extra in de verf. Het blijft een gekende en sterke boodschap, met zekere associaties. Politici maken zo duidelijk dat het hen menens is.”
Niet zonder gevolgen
Dat wil echter niet zeggen dat het woordgebruik zonder gevolgen is, aangezien er wel degelijk mensen zijn die zich storen aan het hergebruik van de oproep. Dat kan een risico vormen, maar de groep van mensen die er geen graten in zien, is waarschijnlijk groter, denkt Van Zandycke.
“Je moet ook niet alles in vraag stellen voor kleinere groepen die mogelijk aanstoot kunnen nemen aan iets”, nuanceert hij. “Dan zou je elk persbericht en elke communicatie moeten laten afhangen van grote evenwichtsoefeningen. Je moet ergens een lijn trekken. Politici moeten focussen op de grootst mogelijke groep en die positief beïnvloeden. Ze gaan voor een maximale positieve impact. Je kan nooit voor iedereen goeddoen.”
Zelf raadt de communicatie-expert politici aan om het doelpubliek van hun communicatie goed te bepalen. “Wie wil ik overtuigen en waarom? Probeer te achterhalen hoe de mensen erover denken. Dat kan snel via een klein testpanel. Als het sentiment positief of negatief is, kan je beslissen wat je zal doen. Als het te nipt is, kies je best iets anders.”









Zelfs als elke woordenkramerij het aura van een wetenschappelijke benadering krijgt vraagt men zich toch af of het doelpubliek zich op een verre planeet buiten ons zonnestelsel bevindt.
Lees en herlees de tekst van die communicatiespecialist, leer hem zo nodig van buiten, maar probeer hem vooral te begrijpen. Mooie oefening in begrijpend lezen (iets voor ons onderwijs?).
Veel gepraat. Geen energie.
Zet die tang buiten, samen met de communicatie specialist. Ze denkt alleen aan zichzelf en haar clubje volgers, de Eurokeizers.
Moeten wij nu echt geloven dat bij dat baronesje in haar riante kasteel in Duitsland deze winter het principe ” flatten the curve ” onderwerp van gesprek zal of dat haar echtgenoot van adel de thermostaat een graadje lager zal laten zetten!? De Duitsers worden door de groene fascisten die in de regering zitten aangeraden minder lang te douchen en met koud water.Bij Ursula en de ( politieke) EU elite zal het warme water rijkelijk stromen net zoals de champagne trouwens! Bij het plebs extra warme truien,kaarslicht,Kartoffeln und Sauerkraut mit Flashenbier in het beste geval?!