Brusselse intercommunale stuurt al maanden geen facturen naar klanten en moet geld lenen om personeel te betalen

Illustratie: Koning Filip op bezoek bij Vivaqua (PHOTONEWS)

Uncategorized

Brusselse intercommunale stuurt al maanden geen facturen naar klanten en moet geld lenen om personeel te betalen

Wannes Neukermans

Problemen met de nieuwe software van de Brusselse intercommunale Vivaqua zorgen ervoor dat bijna honderdduizend Brusselaars al enkele maanden lang hun facturen niet meer krijgen. Om het personeel te kunnen betalen, moet de intercommunale nu geld lenen. Een oplossing vinden blijkt moeilijker dan gedacht.

De Brusselse intercommunale Vivaqua levert drinkwater aan alle negentien Brusselse gemeentes en aan vier gemeentes in Waals-Brabant. Het schakelde vorig jaar over naar een nieuw softwaresysteem voor het beheer van de klantengegevens.

Gegevens weg

Die update moest het de administratie makkelijker maken, maar bleek uiteindelijk een nachtmerrie. Bij het overzetten van de klantengegevens zijn grote problemen opgedoken en bij tienduizenden klanten zijn de gegevens (gedeeltelijk) foutief overgeplaatst.

Die problemen zijn nog steeds niet verholpen, waardoor Vivaqua al maandenlang naar tienduizenden mensen geen voorschotfacturen en eindafrekeningen kan sturen. Het gaat over ruwweg 90.000 aansluitingen. En dat zorgt voor cashflowproblemen bij de intercommunale, die zonder subsidies werkt.

Om het personeel en de facturen nog te kunnen betalen, zag Vivaqua zich genoodzaakt verschillende kortlopende leningen aan te gaan bij kredietinstellingen. In totaal gaat het over “ettelijke miljoenen”.

De klanten zelf kunnen – door maandenlang geen voorschotfactuur gekregen te hebben – ooit een hoge eindafrekening krijgen. Zelfs al zijn de Brusselse watertarieven bij de laagste van het land, toch gaat het voor een doorsnee gezin snel over 300 euro per jaar.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

5 gedachten over “Brusselse intercommunale stuurt al maanden geen facturen naar klanten en moet geld lenen om personeel te betalen”

  1. Misschien zoals steeds geld aan Vlaanderen vragen. Geld krijgen is in alle geval geen probleem met deze Vlaamse regering. Nog wat digitale meters plaatsen en wat aan het capaciteitstarief morrelen en het geld is er. Waar is het grondwettelijk hof in gans deze materie, of is die er enkel om Vlamingen te pluimen?

  2. Een van de eerste keren dat in dit onland een dienst er niet in slaagt facturen te produceren. De dag dat dit probleem in zowat alle overheidsdiensten opduikt, zal de dag zijn waarop de burger terug vrij kan ademhalen!

Plaats een reactie

Delen