Problemen met de nieuwe software van de Brusselse intercommunale Vivaqua zorgen ervoor dat bijna honderdduizend Brusselaars al enkele maanden lang hun facturen niet meer krijgen. Om het personeel te kunnen betalen, moet de intercommunale nu geld lenen. Een oplossing vinden blijkt moeilijker dan gedacht.
De Brusselse intercommunale Vivaqua levert drinkwater aan alle negentien Brusselse gemeentes en aan vier gemeentes in Waals-Brabant. Het schakelde vorig jaar over naar een nieuw softwaresysteem voor het beheer van de klantengegevens.
Gegevens weg
Die update moest het de administratie makkelijker maken, maar bleek uiteindelijk een nachtmerrie. Bij het overzetten van de klantengegevens zijn grote problemen opgedoken en bij tienduizenden klanten zijn de gegevens (gedeeltelijk) foutief overgeplaatst.
Die problemen zijn nog steeds niet verholpen, waardoor Vivaqua al maandenlang naar tienduizenden mensen geen voorschotfacturen en eindafrekeningen kan sturen. Het gaat over ruwweg 90.000 aansluitingen. En dat zorgt voor cashflowproblemen bij de intercommunale, die zonder subsidies werkt.
Om het personeel en de facturen nog te kunnen betalen, zag Vivaqua zich genoodzaakt verschillende kortlopende leningen aan te gaan bij kredietinstellingen. In totaal gaat het over “ettelijke miljoenen”.
De klanten zelf kunnen – door maandenlang geen voorschotfactuur gekregen te hebben – ooit een hoge eindafrekening krijgen. Zelfs al zijn de Brusselse watertarieven bij de laagste van het land, toch gaat het voor een doorsnee gezin snel over 300 euro per jaar.
Aldus: het positieve van hele het gedoe is dat deze soort zichzelf uitroeit. Intussen hebben we er wel wat last van.
Misschien zoals steeds geld aan Vlaanderen vragen. Geld krijgen is in alle geval geen probleem met deze Vlaamse regering. Nog wat digitale meters plaatsen en wat aan het capaciteitstarief morrelen en het geld is er. Waar is het grondwettelijk hof in gans deze materie, of is die er enkel om Vlamingen te pluimen?
Een van de eerste keren dat in dit onland een dienst er niet in slaagt facturen te produceren. De dag dat dit probleem in zowat alle overheidsdiensten opduikt, zal de dag zijn waarop de burger terug vrij kan ademhalen!
als een nieuw systeem niet naar behoren werkt : teug overschakelen naar het oude : is er géén enkle van de directeurs van dat bedrijf die hieraan gedacht heeft ? En voor diegenen die plotseling een hoge factuur krijgen : een renteloos afbetalingplan eisen .
€300 per gezin per jaar? Ik betaal €365 driemaandelijks. Met dank aan onze groene burgemeester in Zwijndrecht.