De federale regering en de Waalse regering hanteren totaal verschillende regels voor nachtvluchten op de ‘federale’ luchthaven van Zaventem en de Waalse regionale luchthaven van Luik. Zo mag een bepaald type Boeing, het meest populaire in die categorie, al twintig jaar lang niet meer ‘s nachts vliegen rond Zaventem. In Luik mag dat nog tot 2031. Nochtans is op beide niveaus Ecolo de bevoegde partij.
Luchtvaartmaatschappijen moeten zo snel mogelijk hun vloot vernieuwen om overlast en milieu-impact te verminderen en daarom moet er wetgeving zijn die de meest vervuilende en luidste vliegtuigen te weren van onze luchthavens. Daarom zijn er regels wat betreft nachtvluchten op de verschillende luchthavens in ons land.
Quota Count
De Quota Count (QC) is een systeem dat aan elk type vliegtuig een numerieke indicator toekent die de geluidsbelasting van elk model in een specifieke motor- en commerciële configuratie weergeeft. Een vliegtuig heeft een LQC (landing) en een OCQ (opstijgen). Hoe lager de QC, hoe stiller het vliegtuig.
Federaal bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo) wil de geluidsnormen voor de nationale luchthaven van Zaventem – “Brussel-Nationaal” – herzien. Dat gebeurde voor het laatst in 2008. “Ondanks de grote technische vorderingen werden deze waarden al bijna veertien jaar niet meer herzien. Mijn doel is om de totale geluidsbelasting van vliegtuigen op deze manier te verminderen”, vertelde hij in november.
2002-2031
Uit informatie uit de luchtvaartsector blijkt dat Ecolo, ook een regeringspartij in Wallonië, voor de federale luchthaven van Zaventem veel strengere normen hanteert dan voor de regionale luchthaven in Luik. Een Boeing 747-400-vrachtvliegtuig zou pas vanaf 2031 niet meer ’s nachts mogen vertrekken uit Luik. Op Zaventem mag dat al sinds 2002 niet meer. De luchthaven van Antwerpen hanteert trouwens een geluidsbeperking van 12 QC en die zal de komende jaren ook nog verstrengen.
De recente omgevingsvergunning van de luchthaven van Luik bevat een geluidsregime waardoor vliegtuigen die al twintig jaar niet meer ‘s nachts mogen opstijgen op Zaventem, dat nog wel tot 2031 mogen doen in Luik. De geluidsbeperking in Luik gaat van QC 30 in 2024 naar QC 13 in 2033. Op de luchthaven van Zaventem is de geluidsbeperking CQ 8. Een Boeing 747-400 is het meest courante type van de Boeing 747. Er is ook al een recenter type op de markt met een QC van net boven de 8. Die mag na 2031 in Luik ook blijven vliegen. Aangezien Gilkinet de luchthaven van Zaventem strengere normen wil opleggen, zullen die nieuwe types B747-800 dan niet meer op de grootste luchthaven van Vlaanderen mogen landen en vertrekken ’s nachts.
Lees ook:
Maar ook de Vlaamse regering wil onze industrie en commercie naar de vaantjes om het politiek economisch afpersmodel van de EU te ondersteunen. Het is allemaal verachtelijk hoe de mensen die voor welvaart zorgen uitgeperst worden door een bende nietsnutten.
SPLITSEN NU, DIT KUTLAND!!!
Vlaanderen pesten dus.
Ons Zuhal doet anders voor Zaventem te boycotten ook wel ferm haar best!!??
Die lawaaimakers vliegen daar grotendeels over Vlaanderen, het zal de walen worst zijn. Inderdaad lijkt Zuhal dat spel mee te spelen maar, Bart let op uw kippen in 2024 anders zal het kippenhok van hetVl Belang goed gevuld worden
En als er volgend jaar een vliegtuig op de markt komt dat op water vliegt zonder uitstoot en geen lawaai maakt, dan gaat ge belasting betalen omdat je naar het buitenland gaat (immigranten mogen gratis naar BE), omdat tja, ik weet het niet, ik ben ook geen extreem linkse politieker die zulke onzin uitkraamt om hun zakken te vullen. Ah ja, omdat je een, Vlaams Belanger bent, tiens, dan sluit extreem links u niet uit als je taks moet betalen. Uitbreiding van de LIJKENTAKS, als uw buurman/vrouw overlijd een buren lijken taks, als er iemand voor de rooilijn van je huis valt en is gewond moet jij taks betalen op de fouten die gebeuren op gemeentegrond waar je taks voor betaalt maar niet je eigendom is, in dit belZIEK land kan alles. Vandaar dat ik al jaren vanuit Eindhoven vertrek.
Ecolo met de steun van OPEN BLD en Vooruit en PS zeker…
Hugo,als het mestactieplan geen uitkomst vindt zullen er geen industriële vergunningen uitgegeven kunnen worden in Vlaanderen en dit is even erg of nog erger,daarom moet er een oplossing komen en de cvp dwarsboomt alle pogingen om een akkoord te bereiken om zodoende nog juist boven de kiesdrempel uit te komen .De dikke blauwe smurf gwenny doet ook haar best om het Vlaams beleid te dwarsbomen.Vivaldi heeft nog enkele maanden om Vlaanderen in de miserie en de armoede onder te dompelen.