Marnix Heyndrickx (VSOA Onderwijs): “Maak van verschillende onderwijsnetten één onderwijsnet”

Illustratiebeeld. Shutterstock

Binnenland politiek

Marnix Heyndrickx (VSOA Onderwijs): “Maak van verschillende onderwijsnetten één onderwijsnet”

Guus van Betten

Het onderwijsniveau daalt en leerkrachten lijken wel een uitstervende diersoort. De situatie is zo prangend dat sommigen ‘out of the box’ gaan denken. Marnix Heyndrickx, voorzitter van de onderwijsvakbond VSOA Onderwijs, is één van hen, maar zijn voorstel om de onderwijsnetten af te schaffen, leidt niet tot applaus op alle banken. 

Onderwijs is al langer een twistappel in dit land. De onderwijspolitiek van Willem I was één van de oorzaken van de Belgische Revolutie. Het gekrakeel ging daarna gewoon door en resulteerde in een heuse ‘schoolstrijd’ tussen vrijzinnigen en katholieken. In 1958 werd de strijd beslecht met het Schoolpact. De basis van het compromis was de vrije schoolkeuze: ouders moeten vrij kunnen kiezen tussen een officiële neutrale school en een vrije, eventueel confessionele school. De vrijheid van onderwijs werd later in de Belgische Grondwet verankerd (artikel 24). Ouders kunnen thans kiezen tussen drie onderwijsnetten: het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerd officieel onderwijs en het gesubsidieerd vrij onderwijs. Binnen elk net zijn er één of meer onderwijskoepels die de schoolbesturen ondersteunen en vertegenwoordigen. Veruit de grootste koepel is het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

Onderwijsnetten op de schop

Om de huidige onderwijsproblemen het hoofd te bieden, tovert Marnix Heyndrickx (VSOA Onderwijs) een opmerkelijk voorstel uit zijn hoed: “Het Vlaams onderwijs is toe aan reorganisatie en rationalisatie. Als we nu eens de verschillende onderwijsnetten zouden samenbrengen in één onderwijsnet, dan zouden we op korte termijn het lerarentekort een halt kunnen toeroepen.” Heyndrickx beseft dat dit voorstel gevoelig ligt en allicht in strijd is met de vrijheid van onderwijs, maar beschouwt de onderwijsnetten vooral als “belemmeringen die de onderwijskwaliteit naar beneden halen en het lerarentekort in de hand werken”. Dat laatste was ook de conclusie van De Standaard die begin dit jaar “de verzuiling van het onderwijs” als katalysator van het lerarentekort identificeerde. Volgens de VSOA-topman moeten “alle onderwijsverstrekkers de loopgraven verlaten”, al zal dat volgens hem “bij wet moeten worden vastgelegd”.

Meer samenwerking nodig

Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) is niet bepaald enthousiast. “Soms heb je van die ideeën die ‘s avonds laat aan een cafétoog op een bierviltje geschreven worden”, wuift hij het voorstel weg. “In realiteit kiezen ouders graag uit verschillende scholen.” Hij is wel gewonnen voor meer samenwerking tussen de verschillende onderwijskoepels. “We zouden efficiëntiewinst kunnen boeken door rechtspositiedecreten, pedagogische begeleiding en ondersteuning van kinderen met een beperking beter op elkaar af te stemmen.” Ook collega Elisabeth Meuleman (Groen) kan zich daarin vinden: “Er moet veel intensiever worden samengewerkt.” 

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Guus van Betten staat in het onderwijs en volgt voor PAL mee de politiek op met een bijzondere interesse voor onderwijs.

7 gedachten over “Marnix Heyndrickx (VSOA Onderwijs): “Maak van verschillende onderwijsnetten één onderwijsnet””

  1. Nog wat meer nivellering naar beneden. Maar dat is geen probleem voor de vakbonden. Voor hen is het onderwijs er om de leerkrachten een job te garanderen, niet om kinderen te onderwijzen.

  2. Een onderwijsnet. Een copycat van de gelijkschakeling tijdens het Derde Rijk. Heeft Marnix Heyndrickx, voorzitter van de onderwijsvakbond VSOA Onderwijs, soms heimwee naar het totalitarisme?Laat ons wel wezen wat die man voorstelt leidt onvermijdelijk tot sectarisme, dictatuur en indoctrinatie. Wij hebben nu al een “comical Ali” (Ben Weyts) op onderwijs, maar met de gelijkschakeling kan het alleen maar in versnelt tempo verloederen. De overheid moet zich juist minder bemoeien met de eindtermen en meer individuele vrijheid gunnen aan de onderwijszuilen. Filosofische en politieke vrijheid moeten primeren. Waren het niet de sossen die pluralisme eisten tijdens de 20 ste eeuw toen Vlaanderen nog geketend werd door de klerikale CVP-staat?

  3. Op een of andere manier moet de financiering van het onderwijs afhankelijk gemaakt worden van de kwaliteit. Om dat te bereiken zal veel afhangen wat men wil bereiken. Wil men mondigheid en vaardigheden, wil men kennis verwerven of wil men opbouwend nadenken bevorderen. Hoe dat meten zal niet eenvoudig zijn maar eerst moeten we af van de gelijkheid van uitkomst. Elke persoon heeft zijn eigenheid en het ontdekken en het bevorderen van die eigen kwaliteiten is de taak van de ouders en die moeten met de leerkrachten en scholen samen zoeken naar het beste onderwijs om het kind zo goed mogelijk voor te bereiden op de volwassenheid.

  4. heb 40 jaar in het onderwijs gestaan. heb gezien hoe het niveau daalde door de ongecontroleerde instroom van niet-Europese vreemdelingen. benoem nu eens eindelijk de kwaal.

Plaats een reactie

Delen