Vraag van de Week: Moet iedereen onder de 26 gratis kunnen treinen?

Georges Gilkinet en NMBS. Photonews

Binnenland politiek

Vraag van de Week: Moet iedereen onder de 26 gratis kunnen treinen?

PAL

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) stelt voor om iedereen onder de 26 jaar gratis met de trein te laten rijden. Dat wil hij financieren door het fiscale voordeel op bedrijfswagens te schrappen.

De groenen proberen al langer dan vandaag meer mensen op de trein te krijgen, om op die manier minder vervuilende wagens op de baan te hebben en het fileprobleem op te lossen. Helaas kampt het openbaar vervoer in België met een aantal acute problemen.

Daarom wil mobiliteitsminister Gilkinet iedereen onder de 26 jaar gratis met de trein laten rijden. Eerder stelde hij al voor om de btw op treintickets te schrappen. De kostprijs daarvan zou gedekt zijn door het fiscale voordeel op bedrijfswagens te schrappen.

Bekijk hieronder de resultaten:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




21 gedachten over “Vraag van de Week: Moet iedereen onder de 26 gratis kunnen treinen?”

  1. Weet je waarom een extreem-linkse partij probeert om jongeren onder 26 jaar gratis doorheen het land probeert te sturen? 26 jaar is de uiterste exploitatiedatum van jongeren die anti-sociale persoonlijkheidsstoringen hebben en ingezet kunnen worden voor allerhande extreem-linkse manifestaties, vandalisme en geweld. Boven 26 jaar hebben ze geen gewelddadige Antifa handlangers die verscheept moeten worden. Tot wanneer politiek rechts begrijpt dat elk voorstel dat Ecolo indient, als doel heeft om de autochtone bevolking te terroriseren en onze maatschappij neer te halen, discussiëren we over onaanvaardbare dingen. Eerst moesten fietspaden de auto’s neer halen, maar de fiets is niet genoeg.Nu moet de trein de auto neer halen. De vreemdelingen dienen om de boel op stelten te zetten, let op, ze gaan weer vragen maskertjes op te zetten en daarna accepteren we allerhande nieuwe regels omdat het einddoel van extreem-links geen vrijheid is, maar politieke macht die allesomvattend is.

  2. Echt gratis rijden voor jongeren onder de 26 ? Daar ben ik absoluut tegen. Vroeger had je het systeem van de “Bond van Grote en Jonge gezinnen”, (misschien nu nog ?) waar de betrokkenen aan 50 % van de prijs konden rijden. Wel, voor een drastische vermindering bij de NMBS en de Lijn ben ik wel te vinden. Maar wat hebben bedrijfswagens daarmee te maken ? Wat mij vooral stoort aan bedrijfswagens is dat het meestal dure auto’s zijn en nu “e-cars”, waar de bedrijven subsidies voor krijgen. Dat geeft een volkomen vals beeld van het aantal elektrische wagens op de baan. Die subsidies moeten weg. Als een bedrijfswagen deel uitmaakt van het salaris, dan heb ik er niets op tegen. Ik onthoud me van de stemming.

  3. Iemand moet de rekeningen van de NMBS betalen, waarom zouden personen onder de 26 daarvan vrijgesteld worden? Het systeem is niet efficiënt, teveel ambtenarij, invloed van de vakbonden en politici (die vervoer op eigen maat wensen). Eerst intern de boel opkuisen en dan kijken wat er nodig is om treinvervoer aantrekkelijker te maken. Meer plaats tijdens de spitsuren zal daar wel één van zijn, eventueel samenwerking met de Lijn voor heel korte trajecten. HET probleem is natuurlijk de betrouwbaarheid: vertraging in Gent-Dampoort, je mist je aansluiting in Antwerpen en dan kom je op het congres in Nederland ’s middags toe in plaats van ’s morgens. Als er al niet gestaakt wordt want dan is het: “met de trein kan je er niet zijn”.
    Fiscale aftrek voor bedrijfswagens heeft met de belastingsdruk te maken, niet met vervoerskeuzes.

  4. De Groenen! Laat ze aan de macht en we zitten terug in de Middeleeuwen. Jongeren die nu geen trein nemen gaan dat ook niet doen als ze gratis zijn. Je kunt in België al beter te voet gaan dan het openbaar vervoer nemen. En bedrijfswagens afschaffen betekent alleen maar dat er meer vervuilende 2de hands wagens in omloop zullen zijn voor het dagelijks woon- werkverkeer.

  5. Wellicht is het bedoeld om de Allahtone jongeren, die meestal toch al niet betalen, dat voortaan zonder spanningen en agressie tegen treinpersoneel, officieel te laten doen.
    Win win en de autochtoon betaalt.

  6. Gratis bestaat niet. Een groot deel van jongeren onder de 26 jaar hebben nauwelijks gewerkt en belastingen betaald. Waarom moet ik als gepensioneerden via mijn belastingen betalen om jongeren te laten met de trein te riden. Stop die waanzin.

  7. Trein gratis voor iedereen maar ook iedereen buiten die dan geen rol meer heeft – loketten, it systemen, … Bovendien een hyperdomme focus – de target group om meer met het spoor te rijden zijn juist de groep werkenden en die wil men via pestgedrag naar de trein krijgen. Platte stemmenkoperij van ecolo. Maar de 4 keuzes zijn voor mij alle 4 drogkeuzes. Nee op de vraag maar geen van de 2 redenen.

  8. maarten,die “jongeren” moeten toch naar de kust en de Vlaamse zwemparadijzen kunnen sporen en liefst gratis,dan steken ze niets in
    brand in brusselistan,de problemen zijn dan voor iemand anders.Trouwens werknemers krijgen hun treinabonnement terugbetaald door de werkgever,natuurlijk moeten er eerst mensen werken en in wallonistan zoekt men koortsachtig naar werk en blijft men zoeken doch vindt men niets

  9. Bij het openbaar vervoer is (net zoals met bijna alles in België) de markt compleet verstoord. Een kat vindt haar jongen niet terug in de regeltjes en uitzonderingen die de politiek heeft ingesteld om telkens een bepaald segment tevreden te stellen. Verbeter de nu erbarmelijke dienstverlening en veiligheid, vraag een redelijk bedrag aan elke reiziger, voor abonnementen, begeleide kinderen en schoolabonnementen. Plafonneer het voordeel van bedrijfswagens. Niets is gratis. Da’s alles.

  10. De treinen zitten in de spits nu al overbomvol, als daar nog een hoop gratis reizende jongeren bijkomen kunnen we zoals in de derdewereldlanden op het dak gaan zitten. Nee dank u, laat ze maar afdokken zoals de rest.

  11. Onze sprookjes-regenboog is gekaapt door een samenraapsel dat het beleid aan het kapen is.
    Welke andere stroming krijgt de kans om met allerhande het openbaar domein te kapen, bijvoorbeeld met zebrapaden?
    Zijn geel/zwarte zebrapaden ook een mogelijkheid? Misschien ook blank/witte?
    De regenboog van deze tijd is een wolf in schaapsvacht voor onze kinderen, en ongelooflijk, de scholen volgen door allerhande nabije structuren in regenboogkleuren te schilderen…

Plaats een reactie

Delen