Auto’s die voor een groot stuk autonoom rijden, zijn voor federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) niet welkom op onze openbare weg. In bijvoorbeeld Duitsland rijden die auto’s wel al rond, maar die “level 3 zelfrijdende wagens” zijn volgens Gilkinet niet veilig. Bovendien vervuilen die ook en creëren ze eveneens files, redeneert de minister. Zelfs als auto’s volledig autonoom kunnen rijden, moet de bestuurder de controle behouden, vindt het merendeel van de PAL NWS-lezers.
Heel wat auto’s hebben al wat technologische snufjes zoals vanzelf remmen, bijsturen wanneer je afwijkt van de rijstrook… In Duitsland gaat het al een stap verder en rijden “level 3 zelfrijdende wagens” al wel rond. Mercedes wil ze in ons land ook aanbieden, maar Gilkinet vindt dat die tussenvorm “een te groot veiligheidsrisico” met zich meebrengt.
Categorieën
In ons land rijden er wagens van niveau 2 rond: automatisch parkeren, de rijstrook volgen in bochten… zijn enkele voorbeelden van toepassingen. Een auto van niveau 3 kan zonder menselijke tussenkomst de omgeving monitoren. Niveau 4 gaat een stap verder en kan binnen een afgebakende zone volledig zelfstandig rijden. Een zelfrijdende auto van level 5 kan alles: de bestuurder mag bij wijze van spreken op de achterbank een uiltje knappen terwijl de wagen hem naar zijn bestemming brengt.
Uit de laatste bevraging blijkt dat het merendeel geen voorstander is van volledig autonome auto’s. “Geen enkel technologisch systeem is 100 procent veilig”, klinkt het in de reacties. “Met die zelfrijdende wagens zal bij een ongeval steeds de wagen de aangeduide schuldige zijn. Handen gewassen in onschuld.”
Toch zijn er ook voorstanders van volledig autonome auto’s. “Ze zijn welkom, op voorwaarde dat ze voldoende veilig zijn.” Anderen vinden het een goed idee, maar bijvoorbeeld enkel in stadscentra. “Eigen wagen in de parking aan de rand van een stad, en met een zelfrijdende shuttle naar de plaats van bestemming. Terug naar de parking met een andere geprogrammeerde shuttle. Einde van het openbaar vervoer in de stad, en geen parkeerproblemen in de stad.”
Als je zelf niet wilt rijden neem dan de trein.
Hoe dom is het om te vechten tegen iets wat er toch zal komen, is het nu niet dan toch wel binnen afzienbare tijd? Je kunt het toch niet tegenhouden.
“Geen enkel technologisch systeem is 100 procent veilig” volgens de reacties. De technologie zal steeds verbeteren, en zal dan heel zeker veiliger zijn dan menselijke bestuurders: AI zal geen “zware voet” hebben of dronken rijden, zal geen sms sturen, mails lezen of telefoneren en steeds 100% zijn aandacht voor het verkeer hebben.
Zullen er toch nog ongevallen gebeuren ? Waarschijnlijk wel: alle technologie kan uitvallen of defect raken, maar ’t zal uiteindelijk veel veiliger worden. Eén groot nadeel: de staat of gemeenten zullen niet meer langs de kassa kunnen passeren: geen boetes meer !