Commissie van Wijzen wil lerarenberoep fors hervormen: 38 urenweek en toelage voor lesgevers in probleemscholen

Dirk Van Damme. Photonews

Exclusief voor abonnees

Commissie van Wijzen wil lerarenberoep fors hervormen: 38 urenweek en toelage voor lesgevers in probleemscholen

Wannes Neukermans

Op vraag van de Vlaamse regering heeft een ‘Commissie van Wijzen’ onder leiding van onderwijsexpert Dirk Van Damme en Paul Yperman onderzocht welke verregaande hervormingen nodig zijn om het onderwijs in Vlaanderen opnieuw succesvol te maken. Die commissie is tot een reeks voorstellen gekomen, die nu door de politiek en door andere actoren besproken kunnen worden.

“Geef meer ruimte aan de professionaliteit van de leraar, maar vraag hem ook die professionaliteit permanent te ontwikkelen. Vergroot de autonomie van scholen en geef de schoolleiders en het schoolbestuur de instrumenten om de school te versterken, maar vraag de scholen ook om meer verantwoording.” Dat is de basis van een rapport dat een 70-tal voorstellen bevat.

Geen grabbelton

De Commissie van Wijzen geeft aan dat het rapport “niet te nemen of te laten is”. “Het is een samenhangend geheel van voorstellen, die elkaar nodig hebben om echt succesvol te kunnen zijn.”

Centraal staan meer vertrouwen in de kunde van leerkrachten en minder cadeaus over de hele lijn. Momenteel is er geen duidelijk urensysteem. Daarom wil de commissie een 38 urenweek invoeren in het onderwijs. Daarnaast wil men de vaste benoeming aanpakken: leraren die deeltijds werken moeten die na een aantal jaar kunnen verliezen, zodat er makkelijker plek vrijkomt voor startende leraren. Ten slotte pleit de commissie ook voor een “arbeidsmarkttoelage” voor leraars in moeilijke scholen.

Lees ook:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

9 gedachten over “Commissie van Wijzen wil lerarenberoep fors hervormen: 38 urenweek en toelage voor lesgevers in probleemscholen”

  1. Een roede geven voor toepassing in “probleemscholen” ter noodzakelijk herstel van tucht en discipline zal niet door de enge politiek-correct beugel geraken, vrees ik, zodat anarchie zal blijven heersen. Het is niet moeilijk om te begrijpen hoe het komt dat het niveau van ons Onderwijs de laatste jaren drastisch keldert. Maar wie de vinger op de politiek-correct etterende wonde legt, die is hopeloos “ouderwets” en begrijpt niks van moderne “opvoedering”.

  2. Onderwijzend personeel (“leerkrachten” in PoCo-turbo taal) heeft alles tesamen
    “slechts” 3 maanden congé, daar kunnen ze toch onmogelijk voldoende van uitrusten na wekelijks een dertigtal les”uren”” van 50 minuten gezwoegd te hebben, ocharme.

  3. Ik ben 10 schooljaren voltijds directeur geweest in het Volwassenenonderwijs. Naast de reeds bestaande afdelingen vroeg ik er elk schooljaar, met gunstig gevolg, nieuwe aan. 10 jaar later stopte ik met 2.500 cursisten en 180 leerkrachten. Intussen was ik begonnen met een eigen boekhoudkantoor met 4 medewerkers. Ik heb de school overgelaten aan mijn 2 voltijdse onderdirecteuren. Ik was toen 58 jaar, werkte tot mijn 68 in mijn kantoor en geniet nu op mijn 76 van een volwaardig onderwijspensioen
    Flexibiliteit en doorzettingsvermogen zijn onontbeerlijk in het onderwijs

  4. Zou er in die punten ook maar iets staan in verband met de malaise die zich voordoet bij een teveel aan moslims in de klas? Het haalt het peil naar beneden en écht optreden mag men niet, want al gauw is men een racist of een islamofoob. Echt lesgeven is er vaak niet bij, de leerkracht wordt een soort oppas. Zou men dat allemaal opgenomen hebben om te remediëren?

  5. Wie bepaalt wat een moeilijke school is? Ik ken na 40 jaar dienst in het onderwijs het antwoord. Maar dat is een te pijnlijke waarheid voor diegenen die op mijn eerste vraag moeten antwoorden.

  6. Gelooft Van Damme nu echt dat zijn ideeën ook maar iets gaan oplossen?
    Welke masochist wil er als leraar nog werken in dit compleet achterlijke bolwerk dat zich steeds verder in de vernieling rijdt?
    Men moet eerst, zoals ik, als leerkracht jarenlang in het onderwijs gewerkt hebben om met stellige zekerheid te weten dat het alleen nog erger zal worden. Beleidsmensen willen het probleem niet zien en al zeker niet ECHT aanpakken. Vraag het maar aan gelijk welke leerkracht in het onderwijs, uitgezonderd aan een aantal linkse wokers.

  7. Staat er ook in dat rapport iets over de overvloed aan paperassen voor de leraars, het feit dat betweterige ouders examenresultaten veel te gemakkelijk kunnen aanvechten voor het gerechjt waarna een ivoren torenrechter de leerkracht veroordeelt tot het plegen van mijneed, en het gebruik van invulboeken waardoor leerlingen in het middelbaar niet meer kunnen schrijven, spellen of een behoorlijke zin samenstellen?

  8. iedere verandering dat ze willen toepassen zal tot NIKS leiden – als de basis eerst niet wordt aangepakt ,
    Alles start bij de opvoeding van de ouders , die er GEEN meer is , een minimum aan discipline is toch wel vereist
    maar dat woord mag niet meer gebruikt worden , laat staan toegepast worden , te racistisch en teveel fascisme
    Wij waren gehoorzaam aan onze leerkrachten (1966 -1980), Nederlands en vervoegingen werden in ons gestampt , tot wanneer we ze konden idem zo met wiskunde , huiswerken werden gemaakt en voltooid tot wanneer ze af waren
    zonder morren , wij konden omgaan met tegenslagen , en gingen voor alles niet wenen bij de leerkrachten of directeur. Verliezen werd aanvaard en maakte ons sterker om het de volgende keer beter te doen . Sporten was voor ons een uitdaging en gingen er vol voor – enz enz …. – breng deze mentaliteit terug over op de hedendaagse jeugd en ons onderwijs niveau zal zienderogen terug omhoog gaan – Maar ik vrees ervoor

Plaats een reactie

Delen