Komiek Jo Koy, regisseur Martin Scorsese (bovenaan) en acteur Robert Downey jr. (onderaan) op de 81ste Golden Globes. Foto's YouTube

Komiek Jo Koy, regisseur Martin Scorsese (bovenaan) en acteur Robert Downey jr. (onderaan) op de 81ste Golden Globes. Foto's YouTube

Identiteit

Amerikaanse prijsceremonies: niet-aflatende stroom aan gênante incidenten

Simon Segers

Amerikaanse prijsceremonies in de entertainmentindustrie lijden al jaren aan terugvallende belangstelling bij de thuiskijker. Het is alsof die terugkerende evenementen enkel dankzij een niet-aflatende stroom aan gênante incidenten nog noemenswaardige aandacht weten te genereren. Ditmaal was dat in de vorm van Jo Koy, een Filipijns-Amerikaanse ‘komiek’ die de meest recente editie van de Golden Globes mocht presenteren. Termen als ‘ongemakkelijk’ en ‘wansmakelijk’ vormen de rode draad in de vele commentaren op Koys opvoering. 

Het dieptepunt van die voornoemde incidenten vond ongetwijfeld plaats in 2022, toen acteur Will Smith Academy Awards-gastheer Chris Rock een mep verkocht, nadat die laatste een grap over Mrs. Smith had gemaakt. Op de jaarlijkse Golden Globes, waar verdienstelijke acteurs en cineasten prijzen voor film en televisie in ontvangst mogen nemen, verstomde de Britse komiek Ricky Gervais in 2020 de aanwezige sterren in een ondertussen legendarische toespraak. Goedlachs, doch in ondubbelzinnige taal, benoemde hij de betrokkenheid van de Hollywoodelite in het seksueel misbruik rond Harvey Weinstein en Jeffrey Epstein. Die laatste affaire is recent terug onder de aandacht gekomen dankzij nieuwe documenten die door de rechtbank zijn vrijgegeven (lees hierover meer bij collega Wim Vanraes in ’t Pallieterke). Hoewel Gervais destijds al voor de vijfde keer de ceremonie leidde, is hij sindsdien niet meer teruggekeerd.   

Niet alleen zijn moppen 

Maandag vond de 81ste editie van de Golden Globes plaats en Jo Koy stond in de startblokken om als presentator een komische noot te voorzien. Zijn grappen vielen echter niet in de smaak. Slechts enkele minuten na de start van de openingsact, zag hij zich al genoodzaakt de vele ongemakkelijke en gefronste blikken te beantwoorden met de boodschap dat zijn toespraak niet geheel van eigen hand was. “De moppen die ik zelf geschreven heb, zijn diegene waar jullie mee lachen”, verdedigde hij zich. In een wanhoopspoging om de pijnlijke stilte volgend op zijn slagzinnen te doorbreken, begon Koy dan maar al lachend de aanwezigen te verzekeren hoe hilarisch hij wel niet was. 

Erg blank publiek 

Ondanks verwoede inspanningen het publiek niet volledig te verliezen, leek Koy gradueel te beseffen dat zijn act niet aansloeg. Hij hoopte op dat moment verder gezichtsverlies te vermijden door het te hebben over de blanke misdaden in ‘Killers of the Flower Moon’, de recente westernfilm van Martin Scorsese. Op zich geen onverstandige strategie om net die groep te viseren aan wie collectieve verontwaardiging vreemd is. “Blanken hebben alles gestolen”, was naar eigen zeggen het enige wat hij uit die film geleerd heeft. “Jullie hebben alles gestolen. Jullie hebben het land, de olie en zelfs de premisse van de film gestolen”. Dat hij zelf een blanke vader heeft, is een detail dat hem onbekommerd liet. Hij weet het gebrek aan positieve reactie bovendien aan een “erg blank publiek”. Zelfs een eeuwige ‘class act’ als Scorsese slaagde er in zijn reactie niet in om de obligate glimlach voorbij de lippen te laten reiken.  

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

1 gedachte over “Amerikaanse prijsceremonies: niet-aflatende stroom aan gênante incidenten”

Plaats een reactie

Delen