Vlaams minister bevoegd voor de Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) start een nieuwe procedure bij het Hof van Beroep tegen de verdeling van de vliegroutes. Weyts is van oordeel dat de geluidsoverlast van de luchthaven van Zaventem te vaak voor de Vlaamse Rand is en vordert dwangsommen van 100.000 euro per dag zolang de federale regering de vliegroutes niet opnieuw aanpast. Volgens het kabinet van Georges Gilkinet gaat het om een verkiezingsstunt.
Een aanpassing van de vliegroutes heeft ervoor gezorgd dat geluidsoverlast van vliegtuigen meer richting Vlaanderen verschoven is, ten voordele van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) besloot dat aan te vechten en de Brusselse rechtbank van eerste aanleg besliste in februari dat federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) uiterlijk binnen de zes maanden nieuwe vliegroutes moest uitwerken. Gilkinet vocht die beslissing echter aan.
No-flyzone
Nu voert Weyts de druk op. In de procedure voor het Hof van Beroep vordert hij dwangsommen van 100.000 euro per dag, zolang de federale regering de vliegroutes niet aanpast. Volgens de minister is het niet ondenkbaar dat de rechtbank ingaat op die eis: de federale regering betaalt vandaag al 50.000 euro per week aan enkele Noordrandgemeenten.
“Het kan niet dat de federale regering ingrepen doen die van Brussel een soort no-flyzone moeten maken”, reageert Ben Weyts. “Als de federale regering niet vatbaar is voor redelijkheid en argumenten, dan moeten zware dwangsommen maar de doorbraak forceren.” Weyts geeft aan de opbrengsten te zullen gebruiken voor geluidswerende investeringen in de Vlaamse Rand.
Volgens het kabinet van minister Gilkinet ligt er een ontwerp van vliegwet op de regeringstafel, hoewel het parlement al ontbonden is. Zij noemen deze beslissing van Weyts “duidelijk passend in de pre-electorale verkiezingsstrategie”.