Het aantal snelheidsboetes in Vlaanderen is in de afgelopen acht jaar meer dan verdubbeld, van 2,2 miljoen in 2015 naar 4,7 miljoen in 2023. In meer dan 80 procent van de gevallen reed de overtreder maximaal 10 km/u te snel. Dat blijkt uit de recent gepubliceerde verkeersstatistieken van de Federale Politie. Volgens Filip Dewinter en Kristof Luypaert van Vlaams Belang Antwerpen, die de cijfers analyseerden, komt de “disproportionele stijging” van het aantal snelheidsboetes vooral de staatskas ten goede, en niet zozeer de verkeersveiligheid.
Uit de recent gepubliceerde cijfers van de Federale Politie (2023) blijkt dat het totale aantal snelheidsboetes in België is gestegen van 3,2 miljoen in 2015 naar 6,9 miljoen in 2023. Dat is een toename met 113 procent, wat neerkomt op een verdubbeling. In Vlaanderen steeg het aantal snelheidsboetes in dezelfde periode van 2,2 miljoen naar 4,7 miljoen. Ook dat is een verdubbeling.
In de provincie Antwerpen is de stijging nog sterker dan op Belgisch en Vlaams niveau: het aantal snelheidsboetes verdrievoudigde van net geen 500.000 in 2015 naar 1,6 miljoen vorig jaar. De Politiezone Antwerpen doet het zelfs nog ‘beter’: in de stad Antwerpen is het aantal snelheidsboetes de laatste acht jaar verviervoudigd, van net geen 200.000 in 2015 naar 800.000 in 2023.
(Lees verder onder het artikel.)
Vooral kleine snelheidsovertredingen
Het aandeel boetes voor kleine snelheidsovertredingen, waarbij de overtreder maximaal 10 km/u te snel reed, steeg in Vlaanderen van 63,2 procent in 2015 naar 81,6 procent in 2023. Op Belgisch niveau steeg dat aandeel van 48,2 procent naar 70,5 procent. In de provincie Antwerpen ging het om een stijging met 40 procentpunten, van 44 procent naar 84,4 procent. De Politiezone Antwerpen spant opnieuw de kroon met een stijging met 51 procentpunten, van 27,9 procent naar 86 procent.
“Van alle Vlaamse automobilisten worden zij die op Antwerps grondgebied rijden het zwaarst uitgeperst”, zegt Kristof Luypaert (Vlaams Belang Antwerpen), die samen met Filip Dewinter de cijfers analyseerde. Dat vooral chauffeurs die een kleine snelheidsovertreding begaan tegen de lamp lopen, is een doorn in het oog van Luypaert. “Dat is een schandalige disproportionaliteit die je niet anders kan verklaren dan door foute prioriteiten.”
Volgens Dewinter komt het hoge aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen de verkeersveiligheid niet ten goede. Hij heeft het over een “inkomstenbeleid” in plaats van een “veiligheidsbeleid”. “Verkeersveiligheid zou moeten gaan over het aanpakken van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer, niet over het beboeten van bestuurders die enkele kilometers per uur te snel rijden. Het beleid van de stad moet gericht zijn op de echte gevaren in het verkeer, niet op het vullen van de kas door de kleine man uit te persen”, besluit hij.
Meer over mobiliteit