SUBSIDIES. 50.000 euro van stad Bergen voor vzw Pro Vélo

Foto - screenshot 'Fietsen voor Iedereen'

Financiële vrijheid

SUBSIDIES. 50.000 euro van stad Bergen voor vzw Pro Vélo

Thierry Debels

In deze reeks voor PAL analyseert auteur en journalist Thierry Debels de subsidies in Vlaanderen en daarbuiten. Elke donderdag licht Debels een organisatie of onderneming door die subsidies krijgt of kreeg. Hij gaat telkens na over welke bedrag(en) het gaat, waarom de subsidie werd uitgekeerd en door welk niveau en of het beoogde doel werd bereikt.

We vervolgen de reeks met de vzw Pro Vélo. De Brusselse vzw heeft afdelingen in steden zoals Bergen.

Hoeveel subsidies werden uitbetaald?

“De vzw kreeg onlangs 50.000 euro van de stad Bergen (Mons). Dat is weliswaar niet de enige subsidie. Dat is immers het bedrag van de subsidie ​​die de stad Bergen zal toekennen aan die vzw Pro Vélo in het kader van een wijziging van de overeenkomst die haar aan de vzw verbindt voor de fietsverhuurdienst tegen voordelige tarieven.”

“Het zal het volgens DH met name mogelijk maken om acht huurvouwfietsen voor de lange termijn aan de bestaande vloot toe te voegen. Een aanzienlijk bedrag dat de leden van de oppositie van Mons en Mieux onlang tijdens de gemeenteraad deed steigeren.”

“Via de stem van Opaline Meunier zetten ze vraagtekens bij de ‘dubbele standaarden’ op het gebied van financiële steun. Volgens haar is dat een grote subsidie, veel meer dan wat de stad normaal toekent.”

“Ook zien we dat de non-profitorganisatie het financieel heel goed doet (zie verder), vooral omdat zij ook profiteert van financiële steun vanuit andere niveaus. Vergeleken met andere verenigingen die ‘met stukjes touw werken’, vinden ze dit misplaatst, totaal disproportioneel.”

“Volgens Georges-Louis Bouchez draagt ​​het toekennen van dergelijke subsidies aan een vereniging ook bij aan het uit balans brengen van de markt. ‘Waarom zou een particuliere sector een dergelijke dienst niet kunnen aanbieden door een partnerschap aan te gaan met de stad, en zo te profiteren van extra activiteiten naast zijn hoofdactiviteit, namelijk de verkoop van fietsen?’ vroeg hij zich terecht af. ‘Door op deze manier te handelen stimuleert de stad de concurrentie in de private sector, die zonder subsidies opereert. Bouchez heeft naar eigen zeggen niets tegen Pro Vélo, maar het volume van de toegewezen middelen is te hoog. ‘We moeten de toegekende bedragen herzien’, stelde hij.”

Waarom wordt deze subsidie uitgekeerd?

Thierry Debels: “Er werd niet gereageerd op de kritiek. Concreet wordt de 50.000 euro subsidie ​​in 2024 als volgt verdeeld: 23.439 euro voor beheer van de fietsen (onderhoud, herstelling), 7.000 euro voor het project Vélo Solidaire, 8.486 euro voor een tevredenheidsonderzoek en 11.074 euro voor de aankoop van acht nieuwe vouwfietsen.”

Werd het beoogde doel bereikt?

“Als de we kritiek van de oppositie goed analyseren, dan merken we dat de vzw eigenlijk te veel middelen krijgt. In de jaarrekening over 2023 zien we inderdaad een winst van 372.864 euro voor dat boekjaar. Een ander pijnpunt aangehaald door Bouchez is dat de activiteit ook door een privé-onderneming aangeboden zou kunnen worden zonder subsidies. Samengevat kunnen we dus stellen dat het doel wel bereikt wordt, maar dat dit een hoge kostprijs voor de burger heeft.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Thierry Debels (°1968) is een Vlaams non-fictie-auteur over financiële onderwerpen en royalty watcher. Hij is master bedrijfseconomie gespecialiseerd in financiële economie. Hij publiceerde talrijke boeken over het koningshuis en won in 2016 een rechtszaak tegen Vredeseilanden over zijn boek 'Hoe goed is het goede doel'.

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen