SUBSIDIES. Federale toelage om mensen met beperkte mobiliteit naar kiesbureau te brengen

Gehandicaptenstemhokje in Milaan. Foto: Shutterstock

Financiële vrijheid

SUBSIDIES. Federale toelage om mensen met beperkte mobiliteit naar kiesbureau te brengen

Thierry Debels

In deze reeks voor PAL analyseert auteur en journalist Thierry Debels de subsidies in Vlaanderen en daarbuiten. Elke donderdag licht Debels een organisatie of onderneming door die subsidies krijgt of kreeg. Hij gaat telkens na over welke bedrag(en) het gaat, waarom de subsidie werd uitgekeerd en door welk niveau en of het beoogde doel werd bereikt.

We vervolgen de reeks met de vzw ASTA, kort voor ‘Association des Services de Transport Adapté’ (Vereniging van Aangepaste Vervoersdiensten) voor mensen met beperkte mobiliteit. De vzw werd opgericht in 1993 en is nu een professionele organisatie die 21 TPMR-operatoren vertegenwoordigt.

Hoeveel subsidies werden uitbetaald?

Debels: “Volgens een koninklijk besluit (KB) werd een subsidie van 61.200 euro toegekend aan die vzw ASTA door de federale regering. De bedoeling was om op 9 juni 2024 aangepast vervoer te organiseren voor de personen met een handicap naar de stembureaus in het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”

Waarom wordt deze subsidie uitgekeerd?

“Ontslagnemend minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (cd&v) baseert zich op het kieswetboek, dat bepaalt dat de uitgaven voor de organisatie van een aangepaste transportdienst naar de stembureaus voor de kiezers met een handicap, ten laste vallen van de staat.

“De argumentatie is verder de overweging dat de subsidiëring het mogelijk maakt om voor die verkiezingen van 9 juni 2024 een beroep te doen op gespecialiseerde verenigingen die op het vlak van het aangepaste vervoer voor personen met een handicap actief zijn, opdat deze personen gebruik zouden kunnen maken van een adequaat vervoersmiddel dat ze in hun dagelijks leven gewoon zijn te gebruiken.”

Werd het beoogde doel bereikt?

“Op dat punt blijven we in het ongewisse. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel personen met een handicap beroep hebben gedaan op dergelijk vervoer die negende juni. Staat dat in verhouding tot de uitgekeerde subsidie? Het kan ook zinvol zijn om een vergelijking te maken met Vlaanderen. Spijtig genoeg heb ik geen informatie over die deelaspecten teruggevonden.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Thierry Debels (°1968) is een Vlaams non-fictie-auteur over financiële onderwerpen en royalty watcher. Hij is master bedrijfseconomie gespecialiseerd in financiële economie. Hij publiceerde talrijke boeken over het koningshuis en won in 2016 een rechtszaak tegen Vredeseilanden over zijn boek 'Hoe goed is het goede doel'.

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen