Fabien Pinckaers en Maxime Prévot. Foto: Belga

Fabien Pinckaers en Maxime Prévot. Foto: Belga

Binnenland politiek

Oprichter van Odoo waarschuwt voor belastingen op “de rijken”

Lode Goukens

Fabien Pinckaers, de oprichter van Odoo, schreef op LinkedIn een pijnlijk accuraat betoog. “Vaarwel België! Ik loop het risico dat ik in ballingschap moet gaan…” “Yvan Verougstraete en Les Engagés willen „de rijken” belasten. Het gaat om een belasting op ondernemers, op de waarde van hun bedrijf.”

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Recent bleek Odoo nog de aantrekkelijkste werkgever van Wallonië. Het is één van de weinige “unicorns” of eenhoorns in de Waalse economie. Maar bij de voormalige Franstalige christendemocraten van Les Engagés hebben ze een voorzitter met een zeer groenlinks profiel: Yvan Verougstraete. Die wil de voormalige kiezers van Ecolo die massaal overstapten naar Les Engagés consolideren met groene, linkse en zelfs communistische recepten.

Betoog

Pinckaers schreef daarover: “In mijn geval zou ik elk jaar 0,6 procent moeten betalen over mijn aandelen in Odoo. Ik bezit iets meer dan 50 procent van Odoo, met een waarde van ongeveer 10 miljard euro. Dat komt neer op meer dan 30 miljoen euro aan belastingen per jaar. Alleen heb ik niet meer dan 100.000 euro op mijn bankrekening staan.”

Bewijs dat Les Engagés niets begrijpt van ondernemers. Want Pinckaers vormt zeker geen uitzondering.

En Pinckaers windt er geen doekjes om: “Met dit voorstel is mijn enige optie om België te verlaten. (Mijn Odoo-aandelen aan Amerikaanse aandeelhouders verkopen om mijn belastingen te betalen, zou betekenen dat ik de controle over het bedrijf verlies: dat is uitgesloten)”.

De optie is dus ofwel fiscale dwangverkoop aan het buitenland of het bedrijf verkassen naar het buitenland en zelf ook vertrekken. De politici onderschatten natuurlijk de mobiliteit van ondernemers.

“We moeten ophouden met het stigmatiseren van „de rijken“. De rijkdom van de allerrijksten bestaat niet uit geld op een rekening om op vakantie te gaan. Het zijn juist aandelen in bedrijven. Deze activa (intellectuele eigendom, bankrekeningen, onroerend goed, werknemers) worden door het bedrijf geëxploiteerd, niet door de aandeelhouders.”

Een mooie basiscursus economie voor de politieke kaste. Maar lezen ze het ook? En vooral; begrijpen ze het wel?

Onzin

De welvaart bouwt op dergelijke ondernemers. “Deze rijkdom dient om medewerkers in dienst te nemen, salarissen te betalen, diensten of producten met toegevoegde waarde te creëren, … Kortom, om de Belgische economie draaiende te houden.”

En Pinckaers gaf een voorbeeld: “De bijdrage van Odoo België: 323 miljoen euro aan export per jaar (contant geld dat vanuit het buitenland naar België wordt geïmporteerd), ~100 miljoen euro aan belastingen per jaar, +500 miljoen euro aan meerwaarde voor de Waalse overheidsfondsen, 15.000 banen in België (direct en indirect).”

Die wil Les Engagés dus wegpesten met een belasting op “de rijken”.

En Pinckaers is de kwaadste nog niet. “Natuurlijk, als ik morgen meer aan mezelf wil uitkeren (salaris of dividenden), is het normaal dat ik over die uitkering word belast. (Dividenden worden momenteel bijvoorbeeld in België belast tegen 55 procent: 25 op winst + 30 op dividenden – en het salaris nog veel meer).”

Hij luidt terecht de alarmbel. “Ik sta hierin niet alleen. Ondernemers (persoonlijk) belasten op basis van de waarde van hun bedrijf is onzin. Dit zal onvermijdelijk leiden tot een uitstroom van talent en kapitaal.”

Vooral het post scriptum op LinkedIn is boeiend: “PS: ik spreek me nooit uit over politiek. Maar in dit geval zet ik veel op het spel. Ik zou Odoo heel graag in België blijven ontwikkelen!”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Lode Goukens is docent, onderzoeksjournalist en schreef voor verschillende grote Vlaamse en internationale publicaties. Vandaag is hij hoofdredacteur van PAL.be.

Plaats een reactie

Delen