De zogenoemde ‘centenindex’ vervangt in sommige gevallen de klassieke index. Dat betekent dat de lonen nog wel meestijgen met de levensduurte, maar niet voor iedereen even hard. Er komt een plafond.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Dat plafond ligt op 4.000 euro voor het bruto maandloon en op 2.000 euro bruto voor halftijdse brutolonen en uitkeringen zoals pensioenen. Boven dat plafond komt er ook nog een indexering, maar pas na aftrek van 2 procentpunt. Voor iemand met een brutoloon tot 4.000 euro verandert er dus niets. VRT NWS: “Maar stel nu dat je een brutoloon hebt van 5.000 euro. Dan krijg je tot 4.000 euro de volledige indexering. Alles daarboven wordt geïndexeerd na een aftrek van 2 procentpunt.“
Verschillende bedrijven zijn er evenwel niet in geslaagd om de centenindex door te rekenen in de loonbrieven voor deze maand. Dat heeft de redactie van VRT NWS uit goede bron vernomen. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) vraagt nu om een overgangsperiode.
Centenindex
Kamerlid Kjell Vander Elst (Anders.) in De Kamer: “Terwijl zowat iedereen zich tegen de centenindex uitsprak, hield de regering toch koppig vol. En nu, drie weken na de goedkeuring, zien we wat iedereen voorspeld had: totale chaos. Het gedrocht zit zo complex in mekaar dat heel wat bedrijven en sectoren de centenindex niet geregeld krijgen. Volgens het VBO is dit de meest complexe wetgeving die het ooit heeft gezien. De bedrijven vragen uitstel, bijsturing en een overgangsperiode.“
Minister David Clarinval ziet het anders: “In de pers zijn berichten verschenen over werkgevers die niet klaar zijn met de programmering van de centenindex. Het gaat vooral over energiebeheerders zoals Elia, Fluxys en Fluvius, die werken met een maandelijks indexatiesysteem. Ik stel ook vast dat alle erkende sociale secretariaten en sommige andere privébedrijven wel klaar zijn. Ik heb ook nog geen concrete vraag gekregen uit de sector. Mocht die er komen, zullen wij bekijken wat mogelijk is.“
De minister stelt ook nog dat de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) in de beginfase van de nieuwe regeling “soepel zal optreden bij de controle op de lonen en verschuldigde bijdragen.“ Hoe lang die “beginfase“ precies duurt, heeft de minister niet verteld. Ongetwijfeld voer voor een nieuwe vraag.
Meer over Financiën






