Vincent Van Quickenborne (Photonews)

Vincent Van Quickenborne (Photonews)

Binnenland politiek

Meer verkeersboetes: wordt Vlaanderen kind van de rekening?

Pieter Van Berkel

De regering-De Croo treedt strenger op tegen verkeersovertredingen en verwacht binnenkort heel wat meer boetes te kunnen innen. Als de aanwezigheid van flitspalen en trajectcontroles een goede aanwijzing zijn, zullen die boetes vooral de Vlaamse automobilist ten deel vallen.

De regering-De Croo en minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) willen de pakkans voor hardrijders opkrikken. De tolerantiemarges die sommige parketten hier en daar nu nog gedogen – waardoor er bijvoorbeeld in een zone 30 pas vanaf 47km/u geflitst wordt – moeten weg. Ook moeten flitspalen de klok rond werken, en Van Quickenborne wil de trajectcontroles zo veel mogelijk geactiveerd zien.

De minister schrijft op Twitter dat hij de “straffeloosheid” wil stoppen. Om de verwachte toestroom aan verkeersboetes te kunnen verwerken komt er zelfs een extra parket, onder leiding van een nationale procureur.

Meer flitspalen, trajectcontroles en PV’s

Rest alleen de vraag waar het gros van die verkeersboetes geïnd zullen worden. Oppositiepartij N-VA merkt op dat er in Vlaanderen heel wat meer flitspalen staan en snelheidscontroles georganiseerd worden.

Zo telde Vlaanderen in 2019 1.450 flitspalen, of zo’n 20 per 1.000 kilometer weg. In Wallonië zijn er dat slechts 280, of zo’n 3,4 per 1.000 kilometer. Vlaanderen heeft ook minstens vijf keer zoveel trajecten met trajectcontroles als Wallonië. In Vlaanderen worden ook meer PV’s per inwoner uitgeschreven. Het noorden van het land is ook meteen goed van zo’n driekwart van de onmiddellijke inningen.

“Zal de minister er dan ook voor ijveren dat de pakkans in alle gewesten effectief gelijkgetrokken wordt, of mag er misschien niet geraakt worden aan de geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië die het gevolg zijn van de bestaande scheeftrekkingen?”, vraagt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

4 gedachten over “Meer verkeersboetes: wordt Vlaanderen kind van de rekening?”

  1. Dat minister Van Quickenborne eerst zorgt dat er in Wallonie en Brussel evenveel trajectcontroles en flitspalen komen als in Vlaanderen. Nu is Vlaanderen de melkkoe……we zijn dat wel gewoon ,dat is altijd zo geweest in Belgie

Plaats een reactie

Delen