Krimflatie is een veel voorkomende tactiek waarbij producenten niet de prijs van een product verhogen, maar de inhoud ervan verkleinen om stijgende productiekosten op te vangen. Daardoor beseft de consument niet dat hij meer betaalt voor minder. Uit controles van de FOD Financiën in 2022 blijkt dat slechts 55 procent van de geteste producten effectief het geafficheerde gewicht of inhoud heeft. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) opvroeg.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De metrologische dienst van de FOD Financiën voert quasi dagelijks controles uit en uit cijfers blijkt dat bij 45 procent van de gecontroleerde producten inbreuken werden vastgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld over een zak wortelen waar ‘1 kilogram’ op staat, maar eigenlijk slechts 800 gram weegt, of een zak aardappelen die slechts anderhalve kilogram in plaats van de geafficheerde 2 kilogram weegt.
Geheime tactiek
De meeste inbreuken werden vastgesteld bij kleinere winkels. De loten van de grotere vulbedrijven, die de meeste verpakkingen aanleveren, waren meestal wel juist. Betrapte ondernemingen kregen een waarschuwing of een proces-verbaal.
De afgelopen jaren was krimpflatie in opmars. Dat zegt Kamerlid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die de cijfers bij de bevoegde staatssecretaris opvroeg. “Veel consumenten zijn zich er niet bewust van dat dit een geheime tactiek van producenten is om een prijsstijging te verbergen.”
Van Bossuyt vraagt staatssecretaris voor Consumentenzaken Bertrand om de consument hierover te sensibiliseren. Daarnaast wil ze ook de controle verscherpen: “Zeker in tijden van hoge voedselprijzen moet de consument krijgen waarvoor hij betaalt. Het reële gewicht van het product mag niet afwijken van wat op de verpakking beloofd wordt.”
Lees ook:








Krimpflatie is nog zo slecht niet. Minder obesitas wegens kleinere porties. Wie kan daar tegen zijn?
in de jaren ’75-80 deed men dat ook,dezelfde verpakking maar met minder in,maar het stond wel op de verpakking
Ik ben daar tegen, want ik ben dik en eet graag en veel.