Nieuwe bedrijven kunnen zich in de Nederlandse provincie Zeeland niet langer aansluiten op het elektriciteitsnet omdat de maximumcapaciteit bereikt is. Andere provincies dreigen dezelfde richting op te gaan en ook in ons land komt het risico dichterbij.
De gevolgen van de grootschalige elektrificatie van het wagenpark, woningverwarming en in de bedrijven blijven niet uit. In steeds meer provincies in Nederland komt de maximumcapaciteit dichterbij en grote bedrijven in de provincie Zeeland kregen al de melding dat ze voorlopig geen nieuwe aansluiting meer krijgen en dus hun uitbreidingen minstens moeten uitstellen.
Vlaanderen
Ook in Vlaanderen zal het in enkele landelijke gebieden krap worden. Bijkomende investeringen zijn nodig om het netwerk te versterken en ook de uitrol van het Ventilus-project speelt een grote rol. Als Ventilus niet tijdig klaar raakt, zal er te weinig elektriciteit zijn. Op termijn zal zelfs die Ventilus-hoogspanningslijn niet voldoende zijn om heel België van energie te voorzien. Daarom wordt nu het capaciteitstarief ingevoerd om pieken te vermijden, maar niet elk bedrijf kan zijn elektriciteitsverbruik spreiden.
Volgens cijfers van Elia zal het elektriciteitsverbruik over tien jaar met de helft gestegen zijn. Als minister van Energie Tinne Van der Straeten beweert dat het nieuwe windmolenpark op zee, waarvoor Ventilus noodzakelijk is, alle Belgische gezinnen van energie kan voorzien, klopt dat. Maar de gezinnen zijn goed voor slechts 23,2 procent van de totale energieconsumptie in België (cijfers uit 2021). 46 procent van de elektriciteit gaat naar de industrie, 24,5 procent naar goederen&diensten. Met de elektrificatie van trein, tram en bus zal de transportsector in de toekomst ook veel elektriciteit verbruiken.
Volgens VB-parlementslid Sam van Rooy is dit het gevolg van de “CO2-hysterie”. Hij oordeelt dat de elektrificatie té snel gaat waardoor de energiemarkt niet kan volgen. Met als gevolg hogere prijzen voor de consument.
Lees ook: