Lerarentekort: zij-instromers moeten het gat dichten

Illustratiebeeld. Shutterstock

Binnenland politiek

Lerarentekort: zij-instromers moeten het gat dichten

Guus van Betten

Ooit behoorde de leerkracht tot het kransje van dorpsnotabelen. Vandaag geeft ruim een derde van de startende leerkrachten er binnen de vijf jaar de brui aan en zoeken directies zich het apezuur om hun vacatures ingevuld te krijgen. Vooral in de grootsteden is het probleem nijpend. Sommige Brusselse scholen gaan daarom over tot de minimale dienstverlening met een vierdaagse lesweek. Welke oplossingen zijn er om dit probleem weg te werken? 

“Sinds het aantreden van Ben Weyts is het onderwijspersoneelsbestand niet gekrompen, maar toegenomen, iets wat niet elke sector kan zeggen”, klinkt het optimistisch op het kabinet van minister Weyts. Toch haken vooral jonge leerkrachten af, waardoor sommigen vinden dat de opleiding in gebreke blijft. “Er moeten meer stages komen want de praktijkschok is te groot”, zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen). “De opleiding moet versterkt worden en startende leerkrachten moeten intensiever begeleid worden op school.”

Uitgebluste burn-outs die openlijk aftellen naar de zomervakantie zouden beter plaatsmaken voor ambitieuze lieden die de hand aan de ploeg willen slaan. Daarom maakt de regering het makkelijker om zwak presterende leerkrachten te ontslaan. Om beginnende leerkrachten te motiveren, werd de mogelijkheid tot een vaste benoeming versneld en voor startende leraren werd de ‘beoordeling met werkpunten’ ingevoerd zodat ze sneller inzicht krijgen in hun tekortkomingen. “Gewoon modern HR-beleid”, vindt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA).

Nancy Libert (ACOD Onderwijs) ziet vooral de loden werklast als oorzaak van het lerarentekort en verwijt de minister een gebrek aan totaalvisie: “Hij lanceert enkel druppels op een hete plaat.” De minister is evenwel hoopvol over het effect van de maatregelen. “Er waren opnieuw meer inschrijvingen in de lerarenopleidingen en het aantal zij-instromers is historisch hoog”, reageert het kabinet-Weyts.

Zij-instromers aantrekken 

Het valt op dat de regering vooral inzet op zij-instromers om het lerarentekort te verhelpen. “Er is geen blik leerkrachten dat we kunnen opentrekken en het is ook niet zo dat we met de normale instroom het gat zullen dichten”, verdedigt Daniëls die beleidskeuze. Met meer anciënniteit en extra verloning (leerkrachtenbonus) moeten twijfelaars overtuigd worden om de sprong naar het onderwijs te wagen. De regering versoepelt ook de regeling om gastleraren uit ondernemingen in te zetten voor de klas, maar daarover is de vakbondsvrouw niet te spreken. “Mensen zonder diploma voor de klas, dat zal de job toch niet aantrekkelijk maken? De boodschap is dan dat het diploma eigenlijk niet nodig is.”

Daniëls ziet dat anders: “Als we zij-instromers willen aantrekken, dan moeten we hen laten proeven van de job. Iedereen wint hierbij: de leerlingen die eindelijk les krijgen, de school die haar vacatures ingevuld krijgt en ook de andere leerkrachten die zich kunnen focussen op hun eigen job in plaats van te moeten inspringen in andere klassen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Guus van Betten staat in het onderwijs en volgt voor PAL mee de politiek op met een bijzondere interesse voor onderwijs.

6 gedachten over “Lerarentekort: zij-instromers moeten het gat dichten”

  1. Wie wil er nu nog dagelijks de pispaal zijn van de “jongeren” in grootsteden die geen enkel respect hebben voor de man ( en zeker niet voor de vrouw ) voor de klas.

  2. Leerplicht naar 16 jaar. Teveel onwilligen die de boel omver schoppen. De verwoesters moeten eruit. Het onderwijsniveau gaat terug omhoog en er zijn minder leerkrachten nodig. Wondermiddel.

  3. Moest men de administratieve rompslomp herleiden tot wat die was in de jaren zestig zou er al een en ander ten goede keren. Niet alleen in het onderwijs. De regelneverij van overheidswege is de laatste jaren echt aan het ontsporen.

  4. Ik heb 40 jaar voor de klas gestaan. De problemen die ik gekend heb werden niet veroorzaakt door de leerlingen. Wel door de onderwijsveranderingen waarvan wij, in het veld, meteen aanvoelden dat het geen verbeteringen waren. De slappe houding van een generatie slappe directies werkte dit in de hand. Vandaag zou ik niet meer voor het onderwijs kiezen. De directies zijn van slap naar laf geschakeld.

Plaats een reactie

Delen