De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over de Brusselse stadstol smart.move. Dat werd donderdagmiddag aangekondigd tijdens een persconferentie.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Tijdens een persconferentie deden Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), ministers Sven Gatz (Open Vld), Alain Maron (Ecolo), Bernard Clerfayt (Défi), Elke Van Den Brandt (Groen) en Pascal Smet (one.brussels) de plannen uit de doeken.
“Dialoog”
De Brusselse regering beweert dat het de bedoeling is om niet langer het bezit van de wagen, maar het gebruik ervan te belasten. Op die manier hoopt men de files in de hoofdstad te verminderen en de stad gezonder te maken. Het bedrag zal berekend worden op basis van het aantal gereden kilometers, het tijdstip van de verplaatsing en het vermogen en de vervuiling van het voertuig.
Volgens de Brusselse regering zullen zij nog in dialoog treden met de verschillende deelstaatregeringen en de federale overheid. “Dit is een beginpunt om in dialoog te treden”, beklemtoont Gatz.
“Zullen alle juridische middelen aanwenden om deze anti-Vlaamse pestbelasting te kelderen”
Vanuit Vlaams-nationalistische hoek wordt vol onbegrip gereageerd op de Brusselse plannen. “Ongelofelijk”, reageert Vlaams Parlementslid Annabel Tavernier (N-VA). “Gisteren stond volgens Groen het voorstel rond stadstol nog in kinderschoenen, waarover men ‘uiteraard’ eerst in overleg zou gaan eens het voorstel meer concreet wordt. Vandaag is er plots een akkoord en dienen Vlaanderen en Wallonië alles via pers te vernemen.”
(Lees verder onder de tweet.)
Ongelofelijk! Gisteren stond volgens Groen het voorstel rond stadstol nog in kinderschoenen, waarover men “uiteraard” eerst in overleg zou gaan eens het voorstel meer concreet wordt.
Vandaag is er plots een akkoord en dienen Vlaanderen & Wallonië alles via pers te vernemen…😡 https://t.co/AmLxmysVlU
— Annabel Tavernier (@A_Tavernier) December 3, 2020
“‘We gaan de files verhelpen door autorijden zo duur te maken dat niemand het nog zal kunnen doen’, zegt Sven Gatz eigenlijk”, schrijft Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang). “Zijn oplossing is dus erger dan het probleem. Wij zullen alle juridische middelen aanwenden om deze anti-Vlaamse pestbelasting te kelderen.”
“We gaan de files verhelpen door autorijden zo duur te maken dat niemand het nog zal kunnen doen” zegt Sven Gatz eigenlijk.
Zijn oplossing is dus erger dan het probleem. #stadstol #kilometerheffing #smartmove— Bart Claes (@claesbart) December 3, 2020






