Momenteel wordt een nieuw camerasysteem getest dat gsm-gebruik controleert achter het stuur. Door middel van artificiële intelligentie zal de camera nagaan of er gedrag wordt getoond dat duidt op het gebruiken van de gsm. Op basis van de beelden zal de politie bijgevolg een boete opsturen.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Verkeersinstituut Vias is enthousiast over hun project. Maar momenteel kan de politie nog geen gebruik maken van het systeem. Aangezien er nog geen wetgeving rond bestaat. “Die komt er sowieso volgend jaar”, reageert Vias. Momenteel is de enige manier om om gsm-gebruik te beboeten het betrappen op heterdaad. “Dat is zeer arbeidsintensief en daarom zijn technologische oplossingen nodig om beter te kunnen handhaven. De pakkans wordt door de camera’s dus gevoelig groter en zo kan de verkeersveiligheid worden verbeterd.”
(Lees verder onder de tweet)
Met @Vias_institute testen we een camerasysteem waarmee gsm-gebruik achter het stuur kan gedetecteerd worden. De technologie is zeer beloftevol. Mits kleine aanpassingen aan de wetgeving kan het in België gebruikt worden en kan de pakkans verhoogd worden. https://t.co/CrZ9V9Ozdo pic.twitter.com/w1JHqrEDH0
— Stef Willems (@StefWillemsvias) December 15, 2020
Er bestaan nog enkele zorgen in verband met de privacy van de bevolking. Aangezien er van elke bestuurder een foto zal worden gemaakt. Vias ontkent dat er enige vorm van privacywetgeving wordt overtreden. “Het systeem zelf wist de beelden ook meteen van bestuurders die hun gsm niet gebruiken. Ook zouden de gezichten van de bestuurders onherkenbaar worden gemaakt”, aldus Vias.
Jaarlijks vallen er in België ongeveer 30 doden en 2.500 gewonden door ongevallen die veroorzaakt worden door het gebruik van de gsm achter het stuur. De beelden zullen naast het controleren van gsm-gebruik ook controleren of de gordel wordt gedragen.








