Uncategorized

“De nieuwe eindtermen geven de leerkracht de vrijheid terug”

Wijnand Meeus

Vlaams parlementslid Koen Daniëls vertelt in een opiniestuk in DeStandaard dat de nieuwe eindtermen ervoor zullen zorgen dat het onderwijsniveau opnieuw zal opgekrikt worden. Het onderwijsniveau in Vlaanderen daalt ondertussen al 16 jaar en daarmee zakken we naar de middenmoot. “De nieuwe eindtermen geven de leerkracht de vrijheid terug”, klinkt het nu bij Daniëls

“Vergeleken met andere landen tuimelen we peiling na peiling voor alle onderdelen van de absolute wereldtop naar de middenmoot of lager. Die evolutie moeten we dringend stoppen”, vertelt het N-VA-parlementslid. “Ambitieus onderwijs is nodig om onze collectieve welvaart veilig te stellen. En om de talenten van alle leerlingen, en zeker van hen die niet het geluk van een stimulerende thuissituatie hebben, maximaal te ontwikkelen.”

Volgens Daniëls zullen de nieuwe eindtermen de kracht opnieuw leggen waar ze volgens hem moet liggen: in de klas. Enkel op die manier zal de leerkracht comfortabel zijn. En daarbij de opportuniteiten krijgen om een stevige basiskennis door te geven, te ambiëren en te evalueren. “Concrete, duidelijke eindtermen geven de leerkracht als professional zijn/haar vrijheid terug. Al de rest, zowel inhoud als aanpak in de klas, is immers vrij en zo blijft de grondwettelijke onderwijsvrijheid gegarandeerd.”

“De leerkracht krijgt duidelijkheid over zijn vrijheid: wat mag, wat moet, wat moet niet, wat kan hij aanvullen”, sluit hij af. “Want 30 procent van de onderwijstijd kan worden ingevuld met eigen doelen. Hoe de leerkracht het doet, daarin is zij of hij sowieso vrij.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

Delen