De E40 in Gent. Foto Shutterstock

De E40 in Gent. Foto Shutterstock

Uncategorized

Wereld Economisch Forum: “België heeft slechtste wegen van West-Europa”

Anton Schelfaut

Uit een onderzoek van het Wereld Economisch Forum blijkt dat België de slechtste wegen van West-Europa heeft. Dat heeft Gazet van Antwerpen woensdag bericht. De belangrijkste oorzaak is dat er veel vrachtwagens op onze wegen rijden. Daarnaast speelt ook de jarenlange verwaarlozing door hogere overheden een rol.

Het Wereld Economisch Forum voert regelmatig bevragingen uit bij bedrijfsleiders over de stand van hun land. Bij de laatste update in 2018 kregen de Belgische wegen een gemiddelde score van 4,7 op 7. Dat is de slechtste score van West-Europa. Het totale Europese gemiddelde bedraagt 4,8 op 7. Nederland is koploper met een gemiddelde score van 6,2.

Waarom scoort België zo slecht? Die vraag stelde Gazet van Antwerpen aan Wim Van den bergh, professor wegenbouwkunde aan de Universiteit Antwerpen. “Omdat we een klein land zijn met heel veel vrachtverkeer”, legt hij uit. “De zware vrachtwagens vormen een grote belasting voor onze wegen.”

“Een tweede reden voor de slechte staat van onze wegen is dat de Belgische regering sinds het einde van de jaren zeventig te weinig in de weginfrastructuur heeft geïnvesteerd”, gaat Van den bergh verder. “Een putje in het wegdek werd dichtgegooid, maar het fundament van de scheur werd niet aangepakt. Het is alsof je een scheur in de gevel van je huis zou verdoezelen met een likje verf. Dan lijkt de scheur weg, maar eigenlijk is die er nog.”

Nederland

Van den bergh ziet ook een belangrijk verschil met onze noorderburen. “Nederland speelt vaak korter op de bal. De toplaag van asfalt gaat er bijvoorbeeld altijd na negen jaar uit, ook als er geen schade is. Het is dus geen toeval dat de Nederlandse wegen er zo goed bij liggen.”

“Negen jaar is ook de gemiddelde levensduur van open asfalt, dat in Nederland veel wordt gebruikt. Open asfalt zorgt ervoor dat het geluid van het verkeer wordt verminderd. In Vlaanderen wordt vaak met splitsmastiekasfalt gewerkt. Dat is minder geluidswerend, maar gaat in theorie gemiddeld veertien jaar mee. Alleen halen wij die veertien jaar meestal niet, omdat de onderlaag van zo’n slechte kwaliteit is”, besluit hij.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

2 gedachten over “Wereld Economisch Forum: “België heeft slechtste wegen van West-Europa””

  1. Onbegrijpelijk. Ik kan geen kilometer rijden of ik bots op wegeniswerken. Na de winter duiken die plots op en zijn bijna alom tegenwoordig. Sommige blijken dan ook nog eeuwigdurend van aard te zijn. Volgens dit stramien zouden we het beste wegennetwerk van de planeet moeten hebben. Helaas het tegendeel is waar. Waar zit de denkfout?

  2. De slechtste wegen omdat het belastinggeld verdwijnt in de kassa van onze zes regeringen. Iedere (maffia)clan zijn regering. Dringend een referendum houden over een ordentelijk bestuur. In het Vlaams parlement heerst de zwijgplicht zoals bij bepaalde kloosterorden in de middeleeuwen. Conclusie: afschaffen die handel. Bevoegdheden overhevelen naar de provincies.

Plaats een reactie

Delen