(Shutterstock)

(Shutterstock)

Uncategorized

Evian tweet tijdens ramadan over water drinken, met woedende reacties als gevolg

Pieter Van Berkel

Het watermerk Evian – eigendom van het Franse Danone – heeft een deel van de Franse moslimbevolking tegen zich in het harnas gejaagd, door op de eerste dag van de ramadan een tweet te plaatsen waarin het drinken van water aangemoedigd wordt.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Op 13 april, de eerste dag van de islamitische vastenmaand, tweette de Franstalige Twitteraccount van Evian: “Retweet als je vandaag al 1 liter hebt gedronken.”

Ramadan

De op het eerste zicht onschuldige tweet leidde tot een stortvloed aan reacties, waarbij erop werd gewezen dat de ramadan zojuist begonnen was. Evian werd ervan beschuldigd gevoelloos te zijn tegenover “vastende moslims” en een slechte timing te hebben uitgekozen. In andere tweets werd het watermerk zelfs van moedwillige provocatie en racisme beschuldigd.

Later op de dag verontschuldigde Evian zich. “Goedenavond, dit is het Evian team, sorry voor de onhandigheid van deze tweet die geen enkele provocatie bedoelde”, klonk het.

Dat de tweets niet met de ramadan te maken had, blijkt uit het feit dat Evian de laatste weken voortdurend tweets verstuurde die mensen aanspoorden om zich te hydrateren.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

6 gedachten over “Evian tweet tijdens ramadan over water drinken, met woedende reacties als gevolg”

  1. Als ze niet tegen de aanmoedigingen om water te drinken.. Er is nog genoeg om te drinken hé. Jupiler.. Maes.. Trappist… Whisky… Wijn… Cognac… Porto…… Keuze genoeg maar da zal ook weer ni goed zijn zekers…. De mensen kunnen raar zijn.. Vind je niet….

Plaats een reactie

Delen