België is Europees kampioen staken, volgens Duits onderzoeksinstituut

Staking Delhaize. Photonews

Uncategorized

Elke Van den Brandt (Groen): “Een moderne stad is niet waar de armen een auto hebben maar waar de rijken het openbaar vervoer nemen”

Niels Geerinck

Elke Van den Brandt is Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid voor Groen. De politica staat al langer gekend omwille van haar radicale visie tegen auto’s in de stad. “Een moderne stad is niet een stad waar de armen een auto hebben, maar een stad waar de rijken het openbaar vervoer nemen”, zo klinkt het.

Van den Brandt toont zich erg genegen voor het invoeren van een kilometerheffing over het hele land. Daarmee plaatst ze zich naast als de Waalse vakbonden. “Het is logisch”, zo zegt ze. “Hun werknemers zijn ook het slachtoffer van files. Ons belastingstelsel is een vast tarief. We moeten ervoor zorgen dat als je minder rijdt, je dat voelt in je budget. Wij willen vooruitgang boeken met de kilometerheffing”, voegt de Groen-politica toe.

Volgens haar moeten de gesprekken over de kwestie op het federaal niveau worden gehouden. “Wij hebben het debat weer op de agenda gezet. In Wallonië is dit minder het geval, maar in Vlaanderen gaan alle partijen ervan uit dat dit de toekomst is“, zo verklaart ze.

“Er wordt een staatshervorming voorbereid”

Van den Brandt vindt dat er meer moet worden nagedacht over de bevoegdheden omtrent mobiliteit van de gemeenten, het federaal niveau en de gewesten. Al denkt ze dat diepere federalisering een goede zaak zou zijn, in sommige gevallen. “Anderzijds is het aan de gewestelijke bevoegdheid te danken dat we in Brussel de 30 km/u-zone tot algemene regel hebben kunnen verheffen.”

De Groen-politica maakt zich sterk dat ‘de moderniteit van een stad’ niets te maken heeft met het hebben van een eigen voertuig om zich te verplaatsen. Integendeel. “Een moderne stad is niet een stad waar de armen een auto hebben, maar een stad waar de rijken het openbaar vervoer nemen”, aldus Van den Brandt. “Hoe meer je verdient, hoe meer auto’s waarover je beschikt. Dat is waar. Maar in België reizen we vooral monomodaal. We moeten meer multimodaal reizen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

10 gedachten over “Elke Van den Brandt (Groen): “Een moderne stad is niet waar de armen een auto hebben maar waar de rijken het openbaar vervoer nemen””

  1. Deze fanatica verkiest nu eens het federale, dan weer regionale niveau naargelang de lusten of de lasten die eraan vasthangen. Groen fanatisme en groen gezever zijn onderling uitwisselbaar. De auto inwisselen voor de huifkar bij wijze van openbaar vervoer, getrokken door paarden met gewaarborgd CO2 uitstoot, of beter nog, door groene ezels.

  2. Openbaar vervoer begint met een plaats om op te stappen, vroeger waren dat hokjes die je beschermden tegen weer en wind, nu zijn dat losstaande platen die er staan voor de opbrengst van de publiciteit. Natuurlijk kies je liever om in zo’n extreem geventileerd tochtgat te wachten op de “Godot”-bus of tram in plaats van onmiddellijk in te stappen in een auto met verwarming. Time is money, dus de bus vertrekt voor je een zitplaats kan vinden tussen tassen, boekentassen, rugzakken, en soms ook een Ikea-aankoop. Kleinvee gelukkig niet, maar dat komt misschien nog wel.

  3. De kilometerheffing is gewoon een extra belasting VOOR DE HARD WERKENDE VLAMINGEN. Want dat zijn degenen die dagelijks met de auto moeten rijden. Maar gezien in Brussel 45% van de mensen NIET WERKT 😴 kan ik ik best begrijpen dat zij die taksen 💰💰 erdoor wil krijgen. Dan kunnen de lamlendige Brusselaars 🥱 op hun kont blijven liggen terwijl de hardwerkende Vlaming 😥 dat moet betalen! Groene parasieten🤮!

  4. Even verduidelijken wat Groen bedoeld met arme en rijke mensen:
    Arme mensen zijn mensen die NIET genoeg geld hebben om eten te kopen.
    Rijke mensen zijn mensen die NET genoeg geld hebben om eten te kopen.
    En dan is er nog een derde categorie, namelijk de politici. Dat zijn de mensen die alles mogen hebben: een maandloon waar de 2 bovenstaande categorieën een jaar voor moeten werken, een auto (met chauffeur), een villa (met zwembad) en onbeperkte macht om te zorgen dat die drie categorieën in deze hoedanigheid blijven bestaan!

  5. Heeft dat dom wicht nog altijd niet door dat de km-heffing er al lang is door de torenhoge brandstofprijzen? Je moet toch bijna gek zijn om nu nog km te rijden die onnodig zijn. De scherpste potloden zitten blijkbaar ook niet in de Groen-doos..

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen