De Nederlandse regering heeft een eerste stap gezet om rekeningrijden in 2030 in te voeren. Ze kiest volgens minister van Infrastructuur Mark Harbers voor een “eenvoudig systeem” waarbij de automobilist alleen wordt afgerekend op het aantal gereden kilometers.
Volgens staatssecretaris van Fiscaliteit Marnix van Rij moet het wetgevingstraject om het systeem in te voeren op 1 januari 2025 zijn afgerond. Anders lukt het namelijk niet om het systeem vijf jaar later in te voeren. In 2025 wordt ook duidelijk wat de kilometerprijs zal worden. Die zal worden gebaseerd op de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting in dat jaar.
CO2-uitstoot verminderen
Volgens Harbers zullen mensen die minder rijden dan gemiddeld erop vooruitgaan met het nieuwe systeem. Mensen die juist meer dan gemiddeld rijden zullen meer kwijt zijn. Het rekeningrijden zal de motorrijtuigenbelasting vervangen. Rekeningrijden moet ook zorgen voor minder uitstoot van CO2.
In het verleden is wel nagedacht over rijden in de spits duurder maken of rijden in bepaalde regio’s zwaarder belasten. Maar dat zijn volgens Harbers ingewikkelde systemen. “Daarom kiezen we nu voor de eenvoud. Dat maakt de techniek daarachter ook eenvoudiger en daarmee de haalbaarheid en invoering een stuk realistischer.”
Ook bij ons
Ook in Vlaanderen wordt er gesproken over een slimme kilometerheffing. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben”, zei minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) daar in november van vorig jaar over. Bij N-VA-voorzitter Bart De Wever was toen echter te horen dat de elektrificatie van het wagenpark dat rekeningrijden overbodig zou maken. Dat klopt volgens Peeters echter niet.
Voor heel die ovld is de veraming van Vlaanderen echt wel het enige doel. Binnenkort is het niet meer de bedoeling dat je je eigen wagen hebt. Iedereen als sukkelaars op het openbaar vervoer. Men heeft blijkbaar het middel ontdekt om het fileprobleem op te lossen, maak gewoon dat je eigen bevolking geen eigen auto meer heeft. Enkel nog de elite en het vrachtverkeer op de weg.
Het enige resultaat is dat de Roverheid geld incasseert, voor de rest niets.