Eén zinnetje in een wet uit 1989 zorgt ervoor dat enkel de luchthaven van Zaventem momenteel onder de bevoegdheid van de federale regering valt. Die versnipperde bevoegdheid legt een opvallende regionalistische trek van Ecolo bloot.
De luchthaven van Zaventem vormt na de Antwerpse haven het belangrijkste economische epicentrum van Vlaanderen en België. Ze heet dan wel Brussels Airport: de enige federale luchthaven ligt honderd procent op Vlaams grondgebied. Geluidshinder, verkeersopstroppingen, ruimtelijke ordening… zijn quasi allemaal voor de rekening van Vlaanderen. De belastinginkomsten van de luchthaven van Zaventem verdwijnen in de federale pot. Of put?
De separatistische partijen pleiten er uiteraard voor om Brussels Airport integraal over te laten nemen door Vlaanderen. Toch zien we ook bij Ecolo, anno 2023 een belgicistische partij, een opvallende regionalistische trek. De geluidsnormen die voor de luchthaven van Zaventem gehanteerd worden, zijn veel strenger dan de normen voor bijvoorbeeld de luchthaven van Luik. Een Boeing 747-400-vrachtvliegtuig zou pas vanaf 2031 niet meer ’s nachts mogen vertrekken uit Luik. Op Zaventem mag dat al sinds 2002 niet meer. Nochtans is Ecolo op beide niveaus bevoegd. Alles is communautair in dit land, zeker het luchthavendossier.
Lees hieronder verder: