Paul Cordy (N-VA) is historicus en zorgde ervoor dat de passage over de Canon van Vlaanderen een kleine vier jaar geleden in het Vlaams regeerakkoord kwam. Nu zegt hij tevreden te zijn met het resultaat. “Algemeen is het eigenlijk wat ik ervan verwachtte”, vertelt de Antwerpenaar.
Als elfvoudig voorzitter van het Zangfeest ontbreekt er voor hem wel één opvallend aspect van de Vlaamse geschiedenis. “De volledige muziekcultuur ontbreekt en dat komt omdat er geen enkele musicoloog in het nochtans brede panel zat”, vertelt Cordy.
En toch bent u tevreden?
“Ik heb het boek nog niet gelezen, maar heb de website goed bekeken. Over het algemeen is het echt wat ik ervan verwachtte. Iedere expert legt natuurlijk zijn eigen nuances, maar de zestig vensters geven een goed beeld van hoe Vlaanderen is gevormd tot de maatschappij van de dag van vandaag. En natuurlijk moet je niet alleen focussen op die vensters, want die gaan veel breder.”
Wat ontbreekt er?
“Kiezen is altijd verliezen, dus het is logisch dat niet elke gebeurtenis erin zit. Toch is het voor mij opvallend dat er niets over onze nochtans rijke Vlaamse muziekcultuur in zit. Er had bijvoorbeeld iets over Peter Benoit kunnen geschreven zijn. (Peter Benoit was een componist en muziekpedagoog die voor de vervlaamsing van het muziekonderwijs pleitte, red.)”
“In het nochtans zeer brede panel van experten zat geen enkele musicoloog, terwijl er in Vlaanderen toch enkele rondlopen. Daardoor staat er wel iets in over Rock Werchter, wat belangrijk is voor onze Vlaamse festivalcultuur, maar ontbreekt de oude Vlaamse muziekcultuur. Er bestaat al een canon over de Nederlandse en Vlaamse literatuur. Misschien moet er ook een komen over de Vlaamse muziekcultuur.”
“Er is in de canon veel aandacht voor hedendaagse zaken. Dat is logisch, want die zijn het meest relevant. En dat we nu discussiëren over wat er wel en niet in de canon had moeten staan, is op zich al waardevol. Dit debat zal bijdragen tot wat Vlaanderen nu eigenlijk is.”
Is dit de definitieve Canon van Vlaanderen?
“Het boek is uiteraard gedrukt. De website zou nog aangevuld kunnen worden en de hele oefening wordt in de toekomst nog herhaald.”
Begrijpt u de kritiek die is geuit op de canon?
“De kritiek van een Marc Reynebeau, die neem ik niet ernstig. Die schrijft vanuit zo’n vooringenomenheid… Voor de rest vind ik dat het nog meevalt. Er zijn op voorhand heel wat intentieprocessen gemaakt door historici en in kranten, maar nu lijken ze toch te beseffen dat de canon een goed werkstuk is. En wat hadden ze nu gedacht? Dat dit één groot Vlaams-nationalistisch manifest zou worden, waarin de kleine kantjes van Vlaanderen niet aan bod zouden komen?”
“De detailkritiek in de verschillende media vind ik logisch en stoort me helemaal niet. Nogmaals: de discussie over wat er te veel instaat en wat ontbreekt, draagt alleen maar bij aan het debat.”
Lees ook:
Pater Damiaan en Guido Gezelle ontbreken. De eerste werd nochtans verkozen tot grootste Belg en de tweede was een poëet van wereldformaat. Maar dit zal de discussie echter stimuleren. Laat maar komen.
En nu op naar een Canon van de Nederlanden.