Commissie van Wijzen wil lerarenberoep fors hervormen: 38 urenweek en toelage voor lesgevers in probleemscholen

Dirk Van Damme. Photonews

Binnenland politiek

Uw Mening: Gratis trein voor iedereen onder de 26 is geen goed idee

PAL

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) stelt voor om iedereen onder de 26 jaar gratis met de trein te laten rijden. Dat wil hij financieren door het fiscale voordeel op bedrijfswagens te schrappen. Een slecht idee, vindt het merendeel van de PAL NWS-lezers.

De groenen proberen al langer dan vandaag meer mensen op de trein te krijgen, om op die manier minder vervuilende wagens op de baan te hebben en het fileprobleem op te lossen. Helaas kampt het openbaar vervoer in België met een aantal acute problemen. Daarom wil mobiliteitsminister Gilkinet iedereen onder de 26 jaar gratis met de trein laten rijden. Eerder stelde hij al voor om de btw op treintickets te schrappen. De kostprijs daarvan zou gedekt zijn door het fiscale voordeel op bedrijfswagens te schrappen.

Het fiscaal voordeel op bedrijfswagens is oneerlijk voor mensen die geen bedrijfswagen hebben, vindt 11 procent van de respondenten. Drie procent stelt bovendien dat het fileprobleem zou verminderen als treinen op die manier aantrekkelijker worden.

Het overgrote deel (53 procent) stelt echter dat de trein goedkoper maken de slechte dienstverlening niet zal oplossen. Bovendien denkt 32 procent dat het fiscaal voordeel op bedrijfswagens schrappen de Belgische bedrijven een concurrentienadeel zou geven.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




4 gedachten over “Uw Mening: Gratis trein voor iedereen onder de 26 is geen goed idee”

  1. Het gros van de treinabonnementen worden betaald door de overheid voor woon-werk of aan goedkopere prijzen voor oudere mensen en studenten. De abonnementen die er verder nog zijn, zijn deze van de studenten en de mensen die geen auto van het werk krijgen. Dit is volgens mij zeer discriminerend tov die werkende klasse. Ik ben voorstander van de afschaffing van de betaalde wagen door subsidies en zeker van over gesubsidieerde elektrische wagens. Ik vond de vraagstelling van PAL en ook de besluittrekkingen te eng.

  2. Dagobert “a mis sa culotte a l’envers”de werkgever betaalt nu ook al het trein abonnement terug en als de trein te laat komt valt een continu-productie proces stil en mag de werkgever opdraaien voor de verliezen.Ik weet waarover ik spreek om personeel te moeten gaan halen op het station omdat er staking was om 5 u ’s morgens.

Plaats een reactie

Delen