Chinese e-autofabrikant BYD plant bouw van tweede en derde Europese fabriek

Chinese e-autofabrikant BYD plant bouw van tweede en derde Europese fabriek. Foto: Shutterstock

Internationale politiek

Chinese e-autofabrikant BYD plant bouw van tweede en derde Europese fabriek

Pepijn Demortier

De Chinese e-automaker BYD kwam onlangs in de schijnwerpers te staan in de saga rond busbouwer Van Hool. Nu overweegt de Chinese rivaal van Tesla een tweede en derde Europese fabriek te bouwen, meldt De Tijd.

Het Chinese BYD, kort voor Build Your Dreams, verovert stilaan de mondiale markt van de elektrische voertuigen. Ook in België vergroot BYD gestaag zijn marktaandeel. Waar de autobouwer in 2023 slechts 600 voertuigen aan de man wist te brengen, verwacht ze tegen het einde van dit jaar 2000 tot 3000 Belgische bestellingen.

Bezorgde EU

De Europese Unie ziet deze evolutie met veel argwaan tegemoet. Het is een publiek geheim dat BYD miljarden aan overheidssubsidies ontvangt van de Chinese overheid, die het gebruikt om zijn Europese en Amerikaanse concurrenten uit de markt te prijzen. Om deze vermeende concurrentievervalsing tegen te gaan, overweegt Europa om het importtarief van 10 procent op Chinese auto’s te verhogen. In de Verenigde Staten gaan zelfs stemmen op om het importtarief te verhogen tot 125%, wat in de praktijk zou neerkomen op een verbod op de verkoop van Chinese auto’s.

Om deze importtarieven te omzeilen, overweegt BYD nu een tweede en derde Europese fabriek te bouwen. De eerste fabriek werd vorig jaar al aangekondigd en zal worden gebouwd in de Hongaarse stad Szeged. Uiteindelijk moeten er in de Oost-Europese stad meer dan 300.000 auto’s per jaar van de band rollen.

Verankering in lokale economieën

Stella Li, de topvrouw van BYD, onthulde aan De Tijd dat de Chinese autofabrikant ook van plan is om een ontwikkelings- en designcentrum in Europa te bouwen. Hiermee hoopt het merk zijn aanwezigheid in Europa verder te versterken en te verankeren in lokale economieën.

Dat de agressieve economische strategie van China, met BYD als paradepaardje, de Europese en Amerikaanse autofabrikanten nog veel meer kopzorgen zal bezorgen, staat nu al buiten kijf. Hoe de Europese Unie deze uitdaging zal aanpakken en of verhoogde importtarieven voldoende zullen zijn om de Europese productie-industrie te beschermen, zal alleen de tijd leren.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pepijn Demortier studeerde filosofie aan de KU Leuven (cum laude) en als uitwisselingsstudent aan de Ludwig-Maximilians-Universität van München (summa cum laude). Hij is medeoprichter van het Custodes Instituut, en schreef eerder voor The European Conservative, The American Spectator, The Mallard UK en andere magazines.

Plaats een reactie

Delen