Volgens een onderzoek van Trendwatch 2024 is de toename van cybercriminaliteit de belangrijkste zorg voor bedrijfsleiders en burgers. Online fraude voorkomen is niet 100 procent mogelijk. Bovendien zien de meeste mensen hun geld nooit terug, zelfs als ze een gegronde klacht indienen. Dan maar verzekeren?
Orange Cyberdefense, een bedrijf dat online veiligheid aanbiedt aan bedrijven, geeft aan dat België op de zevende plek staat met 22 succesvolle cyberaanvallen tegen ondernemingen. Tel daarbij de aanvallen tegen de Senaat, verschillende overheidsdiensten en zelfs het leger, en u beseft dat bezorgdheid over onze online veiligheid meer dan terecht is.
- Aantal cyberaanvallen tegen zorgsector fors gestegen
- Cyberaanval op defensie legde mailingdiensten kleine maand plat
Phishing
Ook particulieren zijn vaak het slachtoffer van online fraude. Uit de Trendwatch 2024 blijkt dat heel wat ondernemers en werkende Belgen ongerust zijn over hun online veiligheid. Die ongerustheid blijkt ook terecht: vorig jaar ontving het Centrum voor Cybersecurity niet minder dan 10 miljoen meldingen van phishingberichten. Aangezien amper een derde van de slachtoffers van onlinefraude zijn geld terugkrijgt, is voorkomen beter dan genezen. Maar ook dat is moeilijk.
“Buiten wat bewustzijn is er maatschappelijk en juridisch de laatste jaren bitter weinig veranderd, maar onze samenleving is zoveel digitaler geworden”, zucht Dobbelaere-Welvaert van ‘the Ministry of Privacy’. “Als burgers van de 21ste eeuw moeten we ons dringend bezinnen over onze persoonlijke digitale hygiëne.”
Dan maar verzekeren?
Het verzekeringswezen begrijpt maar al te goed dat er van overheidswege bij wijlen met de kraan open wordt gedweild. Onder het motto ‘Niet kunnen voorkomen, dan maar verzekeren’, bieden bedrijven als Baloise en KBC sinds enkele jaren cyberverzekeringen aan die indekken tegen een aantal risico’s.
De pakketten verschillen enigszins per verzekeraar en naargelang men een zakelijke of privéverzekering wenst te nemen. De privéverzekering bevat meestal een technische bijstand, rechtsbijstand en een effectieve, maar gelimiteerde vergoeding voor de bedragen die bij misbruik verloren zijn gegaan. De cyberverzekering dekt in principe zaken waar je zelf geen schuld aan hebt. Dekking is aldus veelal uitgesloten bij nalatigheid van de verzekerde.
Te weinig informatie
Natuurlijk is een snelle klik op een frauduleuze link of bijlage sneller gebeurd dan je denkt. Het komt er dus op aan op de kleine lettertjes er goed op na te lezen. Maar wie de kleine lettertjes goed las, kwam wellicht in eerste instantie al niet in aanraking met cybercriminaliteit.
Bij de koepel van het verzekeringswezen Assuralia en private banken kan er niet geantwoord worden op de vraag hoeveel euro de Vlaming tegenwoordig schade loopt in het kader van onlinefraude. Er is geen zicht op hoeveel verzekeringen er tegen cybercriminaliteit worden afgesloten of hoeveel claims er succesvol worden ingediend.