Weyts wil belangenconflict opstarten tegen “ezelsstamp” van Gilkinet

Weyts wil de beslissing van Gilkinet laten terugdraaien. Foto: Belga

Binnenland politiek

Weyts wil belangenconflict opstarten tegen “ezelsstamp” van Gilkinet

Wannes Neukermans

Minister van Vlaamse Rand Ben Weyts wil een belangenconflict opstarten tegen de beslissing van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet om Boeing 777-toestellen van DHL niet langer ’s nachts op te laten stijgen en te landen. “Op weg naar de uitgang trapt Gilkinet nog na naar een florrisant in Vlaanderen gevestigd bedrijf”, foetert Weyts.

Midden juni – na de verkiezingen – schreef minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een instructie uit die ervoor zorgt dat DHL niet langer nachtvluchten mag uitvoeren met de Boeing 777. De afgelopen 10 jaar kreeg het pakjesbedrijf een uitzondering in de regelgeving voor nachtvluchten: omdat het over grote toestellen gaat, hoeft DHL ze niet helemaal vol te laden en daardoor is er minder geluidsoverlast. Die uitzondering schrapt Gilkinet nu.

Dat zorgt voor problemen bij het grootste pakjesbedrijf dat actief is op Zaventem. Zij zullen hun Boeing 777 moeten vervangen met de kleinere Airbus A300, die dus voller geladen moet worden. Volgens het kabinet-Weyts kan de geluidsoverlast daardoor met 60 procent stijgen: de beslissing van Gilkinet mist dus volledig zijn doel.

Belangenconflict

Weyts zal nu aan zijn collega-ministers vragen om een belangenconflict in te roepen tegen het besluit van Gilkinet. Die laatste legde eerder al een uitdrukkelijke vraag van premier De Croo om de beslissing te schrappen, naast zich neer. Volgens Weyts gaat het dan ook om “een symboolstrijd van een niet-herkozen minister die al aan de gemeenteraadsverkiezingen denkt”.

De Vlaamse minister omschrijft de demarche van Gilkinet als een ezelsstamp. “DHL is een in Vlaanderen gevestigd bedrijf, dat werkgelegenheid verschaft aan 1.600 vaak laaggeschoolde mensen én veel inspanningen doet om geluidsoverlast te beperken. Iets waar trouwens ook de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven op aanstuurt”, zegt Weyts. “Vanuit Vlaanderen hebben we de belangen van de luchthaven én de omwonenden altijd verdedigd. We moeten dat nu opnieuw doen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

4 gedachten over “Weyts wil belangenconflict opstarten tegen “ezelsstamp” van Gilkinet”

    • Luidens een N-VA bron (Sander Loones) valt de luchthaven van Zaventem, Brussels Airport, onder de bevoegdheid van de federale regering. Niet Ben Weyts, minister VL onderwijs, maar minister Georges Gilkinet de federale minister van Mobiliteit, is bevoegd voor de luchthaven van Zaventem.

      • Luchthavens zijn een gewestmaterie. Maar België zou België niet zijn en wordt Zaventem niet als regionale luchthaven beschouwd. Zo ook is er een kronkel ivm de Noordzee. Zou logischer zijn dat alles naar de gewesten wordt overheveld.

  1. Persoonlijk steun ik het initiatief voor het schrappen van nachtvluchten. Als democraat lijkt het mij billijk om een referendum op te starten. PS: tot nader order behoort dhr Weyts eveneens tot het legioen niet herverkozen ministers.

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen