WOKE VAN DE WEEK. Jaguar oogst kritiek met rebranding: "Verkopen jullie auto's?"

Schermafbeelding. X

Identiteit

WOKE VAN DE WEEK. Jaguar oogst kritiek met rebranding: “Verkopen jullie ook auto’s?”

Anton Schelfaut

Autobouwer Jaguar is op sociale media onder vuur komen te liggen na een controversiële rebranding. Wacht het historische Britse automerk, dat sinds 2008 in handen is van het Indiase Tata Motors, straks hetzelfde lot als het Amerikaanse biermerk Bud Light?

Een nieuwe marketingcampagne van Jaguar heeft de afgelopen dagen heel wat stof doen opwaaien op sociale media. Onder anderen Tesla-eigenaar Elon Musk vroeg zich af of Jaguar überhaupt nog auto’s verkoopt. In een reclamefilmpje van 30 seconden is immers geen enkele auto te zien. In de plaats daarvan komen acht vermoedelijk non-binaire individuen in niet-alledaagse, kleurrijke outfits aan bod. Ze wandelen door een paars woestijnlandschap dat dystopisch aandoet. “Creëer het exuberante. Leef levendig. Weg met het gewone. Breek hokjes. Kopieer niets”, klinkt het.

(Lees verder onder de X.)

‘Go woke, go broke’

Heel wat X-gebruikers maken de vergelijking met de teloorgang van het Amerikaanse biermerk Bud Light. De keuze voor de activistische transgender Dylan Mulvaney als gezicht van het merk viel niet in de smaak bij de vooral mannelijke bierliefhebbers. Zij gingen over tot een boycot, waardoor de verkoop kelderde. Het merk is tot op vandaag niet hersteld van die klap.

Het is niet onwaarschijnlijk dat Jaguar straks hetzelfde lot ondergaat. Het merk wordt vooral geassocieerd met oudere en kapitaalkrachtige mannen. De vraag is of zij zich aangesproken zullen voelen door de nieuwe koers.

Ook de Britse politicus Nigel Farage is niet opgezet met de rebranding. “Dit lijkt me een nieuw Bud Light-moment. Ik voorspel dat Jaguar failliet gaat. En weet je wat? Dat zou verdiend zijn”, zegt hij in een video op X.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

1 gedachte over “WOKE VAN DE WEEK. Jaguar oogst kritiek met rebranding: “Verkopen jullie ook auto’s?””

  1. U vergeet nog te melden dat ze ook de klassieke logo’s vervangen hebben: de klassieke jaguarkop wordt vervangen door een tond logo waarin de letter ‘J’ bovenaan staat en de letter ‘r’ onderaan (allebei hetzelfde geschreven), voor mij totaal stijlloos. En de klassieke springende jaguar wordt vervangen door het silhouet van die springende jaguar geprojecteerd op wat lijkt op de tralies van een dierentuinkooi. Doet denken aan wat ze in Antwerpen tegen Het Steen hebben aangebouwd (-gegooid).

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen