Scarlet slachtoffer van 'cyberaanval': deel van klanten heeft geen of enkel traag internet

Foto: Hoofdzetel Proximus, Brussel. Shutterstock.

Uncategorized

Scarlet slachtoffer van ‘cyberaanval’: deel van klanten had geen of enkel traag internet

Kristof Luypaert

De internetproblemen bij telecomoperator Scarlet duren nog steeds voort. Dinsdagnamiddag zijn er sinds 17.20 uur opnieuw problemen, meldt BELGA. Het probleem is een ‘distributed denial of service’-aanval (Ddos), waarbij websites of servers bestookt worden met nutteloze aanvragen tot ze blokkeren.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Scarlet is het lowcostmerk dat in handen is van Proximus. Al sinds dinsdagnamiddag kampte de telecomoperator met connectiviteitsproblemen. Daardoor kregen klanten geen verbinding tot het vast internet. Rond 16 uur zag het er naar uit dat het probleem opgelost was, waarna de trafiek zich geleidelijk herstelde.

Maar sinds 17.20 uur doken gelijkaardige problemen opnieuw op. Een deel van de klanten had slechts traag of helemaal geen internet. Ook de Scarlet-website en het callcenter ondervonden hinder.

Situatie genormaliseerd iets na zes uur

Het internetverkeer via telecomoperator Scarlet is sinds 18.20 uur opnieuw genormaliseerd. Dinsdag rond 16 uur liet het lowcostmerk van Proximus al een eerste keer weten dat de problemen die rond de middag opdoken, opgelost waren. Een klein anderhalf uur later bleek dat de problemen toch bleven opspelen, maar dinsdagavond zouden die dan toch van de baan moeten zijn.

“We blijven het van nabij opvolgen om stabiliteit te garanderen, maar zijn ervan overtuigd dat de problemen nu van de baan zijn”, zegt Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke dinsdagavond. Het probleem is een ‘distributed denial of service’-aanval (Ddos), waarbij websites of servers bestookt worden met nutteloze aanvragen tot ze blokkeren. Maandag was er al een Ddos-aanval op het Nederlandse webhostingbedrijf TransIP.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Kristof Luypaert (1976) is criminoloog (UGent). Als ex-politiecommissaris en onderzoeksjournalist volgt hij de thema's justitie, politie, misdaad en criminaliteit op de voet. Ook het leven in en rond de Wetstraat kent nog weinig geheimen voor hem.

Plaats een reactie

Delen