België ligt nog niet op koers om de vooropgestelde doelstellingen omtrent “duurzame ontwikkeling” te halen. Dat blijkt uit het OESO-rapport.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Olie en gas blijven het voornaamste aandeel in de energiemix van ons land. Het gebruik van hernieuwbare energie neemt wel toe. Maar volgens het rapport kan België nog lang niet de doelstellingen inzake hernieuwbare energie halen. De uitstoot van broeikasgassen is sinds 2005 gedaald en tevens gestabiliseerd sinds 2014.
Luchtverontreiniging
Luchtverontreiniging blijft wel een probleem voor de Belgische volksgezondheid. Lokaal kunnen heel erg veel verschillende metingen worden waargenomen. Van tijd tot tijd overschrijden de waargenomen waarden in sommige meetstations de EU-grenswaarden. Tevens wordt 93% van de Belgen blootgesteld aan concentraties van fijn stof die boven de gezondheidswaarde liggen.
Groene groei en bijhorende taksen
Volgens het OESO moet België kiezen voor een “groene groei”. “Er moet geïnvesteerd worden in koolstofarme en natuurlijke infrastructuur, koolstofprijzen moeten verhoogd worden en milieuvervuilende subsidies moeten geleidelijk aan afgeschaft worden”, aldus de onderzoeksinstantie. Zo’n “groene groei” gaat samen met het op punt zetten van een koolstoftaks, het invoeren van een kilometerheffing en ook moeten de fiscale voordelen van een bedrijfswagen finaal op de schop.








