Drie jaar geleden werd de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) in het leven geroepen. De klachten die de privacybeschermingsinstantie ontvangt zitten volop in stijgende lijn. Tevens zouden burgers zich meer bewust geworden zijn van de gevaren omtrent online gegevens.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De stijging werd waargenomen over een periode van drie jaar. Zo ontving de GBA meer dan 1.200 meldingen over privégegevens die gelekt waren op internet. Daarnaast ontving het orgaan nog eens bijna 2000 klachten omtrent het lekken of ongewenst openbaar maken van privégegevens.
Coronacrisis
Een belangrijke verklaring voor dit fenomeen zou de coronacrisis zijn. Door de crisis moesten mensen meer online werken en gebruikten ze meer digitale diensten. Daardoor ontstonden er meer gegevenslekken. “Er is meer digitalisering. En de coronacrisis heeft dat versneld. Die shift naar digitalisering brengt nu eenmaal meer lekken mee”, aldus David Stevens, voorzitter is van de GBA.
Meer bewustzijn
Toch is er ook een positieve kant aan het verhaal. De stijging van het aantal meldingen duidt op een toename aan een ‘digitaal bewustzijn’ bij de burger. De burger houdt zich meer bezig met diens privacy en gegevensbescherming. De meeste klachten gaan over de rechten die gebruikers hebben op bepaalde sites.
David Stevens reageert echter voorzichtig op de zogenaamde bewustwording. Hij illustreert dat met het recente datalek bij Facebook. Hierdoor werden de privégegevens van drie miljoen Belgen te grabbel gegooid op het internet. Slechts 1.200 getroffenen dienden een klacht in. “Dat is veel te weinig. Privacy leeft, en het bewustzijn groeit, maar nog veel te weinig”, zo klinkt het bij Stevens.








