De realisatie van een hogesnelheidstreinverbinding richting de luchthaven van Zaventem ligt al lang op tafel. Open Vld-Kamerlid en burgemeester van Randgemeente Hoeilaart Tim Vandenput wil dat financieren met de inkomsten van de vliegtaks. Maar die verbinding komt er nu niet, zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Dat schrijft HLN.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
“Een hogesnelheidstrein kan vluchten op korte afstand vervangen, wat de luchthaven duurzamer maakt”, aldus Vandenput. “Onbegrijpelijk dat een Ecolo-minister korte en vervuilende vluchten mee blijft organiseren”. Nochtans omschrijft die laatste Brussels Airport als een “pionier als het op vergroening aankomt”. Daarom wordt er ook – net zoals in de rest van Europa – nagedacht om kortere vluchten te vervangen door HST-verbindingen.
“Het gaat vooral om bestemmingen die binnen de zes uur bereikbaar zijn”, legt Tim Vandenput uit. “De bestaande spoorinfrastructuur rondom de luchthaven van Zaventem is voldoende om een hogesnelheidstrein tot in de terminal te brengen. De verbindingen met onze buurlanden en de nabijgelegen luchthavens blijft evenwel ondermaats.”
Zelf vragende partij
Maar Brussels Airport zelf is ook vragende partij. “Een hogesnelheidstreinverbinding is essentieel voor een groenere toekomst”, verklaart de luchthaven. Daarnaast ziet Kamerlid Vandenput ook een concurrentieel nadeel in het uitblijven van die verbinding. Hij wijst naar luchthavens als Schiphol, Parijs en Frankfurt. “Zij hebben een HST-station, waardoor ze makkelijk bereikbaar zijn voor reizigers, ook vanuit België.” Dat is niet het geval voor de luchthaven van Zaventem. “De luchtvaartmaatschappijen hier zien Belgische klanten naar andere luchthavens gaan.”
Daarom moet er volgens de Open Vld’er dringend een HST-verbinding komen richting Zaventem. Daarvoor wil hij de inkomsten van de vliegtaks gebruiken, die werd ingevoerd om vluchten over korte afstand te ontraden. Opdat die vliegtaks niet de zoveelste platte belastingheffing wordt, wil Vandenput met de inkomsten een anternatief financieren. “Gebruik die 30 miljoen euro inkomsten per jaar van de vliegtaks om te HST-verbinding op Brussels Airport op te starten en rendabel te maken”, aldus Vandenput.
Lees ook:







gLiberaal vandeput ziet klanten naar andere luchthavens gaan omdat er geen HST is beweert hij maar dat verzopen vld taks op de vliegtuigen heft, daar heeft hij nog niet bij stil gestaan. Ik vertrek al jaren vanuit Nederland want daar moet je geen taks betalen die in de zakken van politici verdwijnt.
Een citytrip naar Lyon (echt de moeite) was half zo duur met het vliegtuig als met de HST, dan is de keuze snel gemaakt.