Vandaag trekken de Nederlanders naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Samen hebben de Nederlandse politieke partijen in de laatste maand van de verkiezingscampagne bijna 1,3 miljoen euro uitgegeven aan online advertenties. Dat is een forse stijging vergeleken met de vorige verkiezingen. Aangezien Vlaamse partijen vaak veel meer geld uitgeven aan online reclame, zelfs buiten verkiezingsperiodes, is het waarschijnlijk dat ook bij ons het budget voor online reclame stijgt.
Een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam UvA wijst uit dat Nederlandse politieke partijen in de laatste maand van de verkiezingscampagne bijna 1,3 miljoen euro uitgegeven hebben aan onlineadvertenties. GroenLinks-PvdA spendeerde met 412.000 euro veruit het meest. Nadien volgen het D66 van Rob Jetten (208.000 euro), Forum voor Democratie (FVD) (127.000 euro), het christendemocratische CDA (107.000 euro) en het pro-Europese VOLT (101.000 euro). In de laatste maand voor de verkiezingen stegen de uitgaven van de partijen fors.
Gerichte reclame
Het gaat vooral over reclame bij Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Die biedt de meeste opties om gerichte advertenties te versturen. Zo richt GroenLinks-PvdA zich om mensen die geïnteresseerd zijn in kunstmusea en bibliotheken. De Partij voor de Dieren gaat op zoek naar mensen die interesse tonen in natuurdocumentaires.
Vorig jaar gaven Vlaamse partijen dubbel zoveel geld uit aan politieke advertenties als onze noorderburen. Ook tijdens de vorige verkiezingsperiode werd er ruimschoots meer uitgegeven. Een onderzoek van de KU Leuven toonde aan dat er tijdens de periode van vier maanden voor de verkiezingen van 26 mei 2019 voor meer dan 5 miljoen euro aan advertenties op sociale media werden aangekocht. Aangezien de uitgaven in niet-verkiezingstijd stijgen, zullen de uitgaven in 2024 waarschijnlijk nog hoger liggen.
Nou Kees, Koos, Joop, Miep, Truus en Toos, “zuinig” wezen is de boodschap !
En….”een postzegel hoeft er niet op”(sic) , als Hollandse TV kijkers een reactie per brief zouden wensen te zenden.