Dag op dag 45 jaar geleden: Rondvlucht crasht in Antarctica, 257 mensen sterven

Brokstukken in Antarctica. Foto: via redactie

Geschiedenis

Dag op dag 45 jaar geleden: Rondvlucht crasht in Antarctica, 257 mensen sterven

Dylan Wagemans

Het is 28 november 1979. Een toestel van Air New Zealand, de nationale luchtvaartmaatschappij van Nieuw-Zeeland, verdwijnt van de radar boven Antarctica. De luchtvaartmaatschappij voert regelmatig rondvluchten uit over Antarctica voor toeristen. Het toestel crashte tegen Mount Erebus op het Antarctische vasteland. 257 mensen, inclusief 20 bemanningsleden kwamen om. Het is de dodelijkste vliegramp in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland. 

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

De belangrijkste oorzaak van de crash was een fout in het navigatiesysteem. Een verkeerde route werd op voorhand geprogrammeerd in de navigatiecomputers aan boord van het vliegtuig. De zichtbaarheid boven Antarctica was goed, maar omdat de berg dezelfde kleur had als de omgeving, was het voor de bemanning moeilijk om onderscheidingen te maken in het reliëf. De crash wordt gezien als een CFIT, een gecontroleerde vlucht tegen het terrein. 20 uur na de crash slaagden reddingshelikopters erin om op de plek van de crash te landen. Er waren geen overlevenden te bespeuren. Op het moment van de crash vloog het vliegtuig op een hoogte van zo’n 447 meter. 

Reddingswerkers slaagden erin om menselijke resten te bergen om later te identificeren. Toch kon er van 44 personen niets meer gevonden worden. Tot op de dag van vandaag, liggen er nog altijd brokstukken van het vliegtuig op de berg als stille getuige van de ramp die zich daar heeft afgespeeld. 

Meer ‘dag op dag’

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen