Begin maart was de titel op de voorpagina van dit blad: “Is Europa klaar voor de eeuw van de drones?”. De gebeurtenissen van de laatste dagen in België hebben nu het antwoord op die vraag gegeven: neen, we zijn er niet klaar voor. België is er niet klaar voor, maar ook de rest van Europa niet. Alle pogingen om ook maar één drone neer te halen boven Kleine-Brogel zijn mislukt. We hebben daar simpelweg de technologie niet voor.
Zoals we toen ook al waarschuwden, is het maken van een onbemand vliegtuigje relatief gemakkelijk. Met 200 tot 300 euro kan je op Amazon of AliExpress alle nodige onderdelen kopen: motoren, snelheidsregelaars, propellers, gps-modules en vluchtcontroles. Dan heb je alleen nog een soldeerbout, een gemakkelijk op het internet te vinden handleiding en een basiskennis elektronica nodig om een quadcopter (drone met 4 propellers) in elkaar te flansen. Zelfs meer professionele apparaten liggen binnen het bereik van de voldoende gemotiveerde klusser.
Tegenover die gemakkelijk te fabriceren dreiging staat de uiterst moeilijke uitbouw van een afdoende verdediging. Op dit moment staan we vrijwel weerloos, zoals ook al is gebleken bij gelijkaardige incidenten in Noorwegen, Denemarken, Duitsland en Bulgarije, waar de drones ook niet konden neergehaald worden. In die situatie zit een gevaarlijk onevenwicht.
Er wordt in de kranten veel gespeculeerd over de Russische betrokkenheid bij de mysterieuze dronevluchten, maar elk bewijs ontbreekt. De psychopaat in het Kremlin is tot veel in staat, maar het is mij niet duidelijk wat het doel van deze operatie zou kunnen zijn. In de pers hoor ik dan vaak praten over ‘hybride oorlogsvoering’ (oorlog met niet-militaire middelen), maar dat lijkt vooral een containerbegrip dat opduikt wanneer men, zoals nu, niet precies weet wat er aan de hand is.
Het echte gevaar is terrorisme
Drones zullen in de toekomst een belangrijke rol spelen in oorlog tussen staten, zoals dat nu ook al het geval is in de Oekraïense oorlog. De EU is wakker geworden en wil nu een ‘dronemuur’ installeren langs haar 3.000 km lange oostgrens, tegen 2027. De EU kennende zal dit idee helaas niet snel uit de planningsfase geraken. Polen en de drie Baltische staten zijn intussen bezig hun eigen antidronecapaciteit (C-UAS) op te bouwen – met eigen industrie én snelle aankopen.
Bovendien helpt een buitenschild niet tegen de barbaren binnen de muren. De grootste dreiging voor ons zijn geen Russische onbemande vliegtuigjes, maar drones met terroristen aan de knoppen van de afstandsbediening. De jonge jihadisten die De Wever en Wilders wilden ombrengen, waren van plan dat met drones doen. Er mag geen enkele twijfel over bestaan dat nog meer van dit op komst is.
Met alle respect voor onze toppolitici, de echte nachtmerriescenario’s zijn het gebruik van drones met explosieven tegen massabijeenkomsten en aanvallen op infrastructuur die essentieel is voor onze handel en economie. Eén drone, zelfs zonder vijandige bedoelingen, was al genoeg om deze week de luchthaven van Bremen lam te leggen. Vooral havens en scheepvaart zijn aantrekkelijke doelwitten voor degenen die echt schade willen aanrichten, stellen Britse rapporten. Zelfs maar één gerichte aanval op een tanker of een vrachtschip kan de logistieke stromen ernstig verstoren. Meerdere aanvallen en de hele scheepvaart valt stil. De economische impact is dan niet te overzien.







“De psychopaat in het Kremlin”? Wat voor een taalgebruik! En dan nog over een politicus met een maturiteit, integriteit, en terughoudendheid waar onze dwergen niet aan kunnen tippen.