Er is al heel wat inkt gevloeid over de nieuwe kerststal op de Brusselse Grote Markt. ‘Les Étoffes de la Nativité’, ontworpen door interieurarchitecte Victoria-Maria, vervangt de traditionele houten stal die al ruim 25 jaar lang erin slaagde om niemand voor het hoofd te stoten.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De nieuwe kerststal staat in een doorzichtige serre die een verwijzing zou zijn naar de Koninklijke Serres van Laken, en God weet dat daar op het koninklijk domein ooit een beaat katholiek koppel woonde. Binnenin staan levensgrote figuren zonder gezicht, die zijn opgebouwd uit lappen stof, gemaakt met restjes en gerecycleerde materialen; volgens de ontwerpster een verwijzing naar de textieltraditie in ons land.
“We hadden al ‘God is een DJ’ en nu is Hij/Zij/Hen dus ook een lap stof”
Tegenstanders vinden het maar niks, zelfs een aanfluiting van het hele idee van de kerststal en nog maar eens een aanval op de traditionele westerse waarden, alsof de afschaffing van Zwarte Piet nog niet genoeg was. Met Kerstmis vieren we immers de menswording van God en die krijgt in de nieuwe kerststal dus geen gezicht meer. We hadden al ‘God is een DJ’ en nu is Hij/Zij/Hen dus ook een lap stof. Voorstanders zien er dan weer een kunstwerk in en kunst, zo weten we intussen, mag nooit in vraag gesteld worden.
Christelijke en Mahrebijnse cultuur
Wat interieurarchitect Victoria-Maria heeft gedaan, was namelijk niets minder dan de deconstructie van het idee kerststal. Iets wat wij, simpele boeren van buiten Brussel, nooit zullen begrijpen, uiteraard. Moraalfilosoof-van-den-Aldi Patrick Loobuyck noemde de kritiek op de kunstige kerststal “opgepookt door de stroming die een cultuuroorlog wil aanwakkeren”. Waarmee hij meteen zélf de olifant in de kerststal introduceerde: de angst voor een ‘clash’ van de oude christelijke cultuur met de Maghrebijnse, die, zo weten we van de burgemeester – nu met ziekenverlof – van Molenbeek, Catherine Moureaux, nu eenmaal graag op hun eigen manier feesten, vaak met vuur.
“Loobuyck introduceerde zélf de olifant in de kerststal”
Michael De Cock, de artistiek directeur van de Brusselse KVS die nooit een kans om te zwijgen laat voorbijgaan, wist op X dan weer te melden: “Die Brusselse kerststal heeft al duizenden mensen opnieuw gekerstend aan de reacties hier te lezen. Iedereen weer gelovig. Sterk gedaan.” Waarbij die laatste ervan uitgaat dat de ontkerkelijking van Vlaanderen en – waarom niet – ook Brussel dus ook wil zeggen dat in een gelaïciseerde maatschappij de oude tradities gelijk verdwijnen. Mijn vraag is of we nog lang moeten wachten op een kunstinstallatie tijdens het islamitische offerfeest waarbij, bij wijze van deconstructie, de schapen zijn vervangen door varkens, een verwijzing naar de oude Vlaamse traditie van varkenskweek. Wie durft?







Inderdaad Mr Grootaers , we kleden ons volledig uit voor de Islam!! zwarte piet mag niet meer, het kruis op de meiter van Sinterklaas = verboden, kerstmarkt is vervangen door Winterpret, de kerststal is verkracht naar de goesting van de Woke idioten, paaseieren zijn zoekeieren geworden, wij vlamingen (Belgen) staan nu reeds in onze onderbroek , hoelang zou het nog duren vooralleer we volledig naakt staan