Om sociale partners mee te krijgen het verhaal van een geregionaliseerd openbaar vervoer, zal de Vlaamse overheid wel wat moeite moeten doen als het ooit zover zou komen. Onmiddellijk een revolutie ontketenen en raken aan de voordelige arbeidsvoorwaarden voor spoorambtenaren zal niet mogelijk zijn.
“Ik denk niet dat het interessant zou zijn om direct andere arbeidsvoorwaarden op te leggen”, vertelt mobiliteitsexpert Hajo Beeckman (VRT). “Tegen het huidige personeel zal de Vlaamse overheid – denk ik – zeggen: ‘U kunt uw huidige arbeidsvoorwaarden behouden’.”
Arbeidsvoorwaarden behouden
Momenteel kunnen de statutaire medewerkers van de NMBS en Infrabel, maar ook van De Lijn, al genieten van goede arbeidsvoorwaarden. “Heel goede pensioenen, veel voordelen, een goed loon”, vult Marc Descheemaecker aan. “Dat zijn verworven rechten.” Descheemaecker was van 2013 tot 2021 afgevaardigd bestuurder van de NMBS. “Ik heb de vakbonden en de werknemers van NMBS zelden horen klagen over die elementen.”
Als het volledige openbaar vervoer geregionaliseerd zou worden, moet het spoorwegpersoneel niet zenuwachtig worden over veranderende arbeids-of pensioenvoorwaarden”, stelt Descheemaecker. “De uitdaging zal zijn om de investering in mensen die nu al gebeurt, op een zo positief mogelijke manier om te zetten in een goede dienstverlening naar de reiziger toe.”
Lees hier meer over mobiliteit: