Het is vandaag 13 jaar geleden dat Saab failliet ging. Foto: Photonews

Geschiedenis

Dag op Dag 13 jaar geleden: Faillissement van Saab

Dylan Wagemans

Het is 19 december 2011. Na jaren van achteruitgang en dalende verkoopcijfers, kondigt het Zweedse Saab aan dat ze de boeken toe zullen doen. Sinds april dat jaar lag de gehele productie van auto’s al stil, met als gevolg dat toonzalen van Saab in België leeg stonden. Curatoren maakten bekend dat Saab voor meer dan een miljard aan schulden had, zelfs na aftrek van alle bezittingen. De voornaamste oorzaken van het faillissement waren een gebrek aan verkoop en verkeerde keuzes door het management.  

Saab is een merk met een vrij lange geschiedenis. In 1947 zag het eerste model van Saab het licht: de UrSaab. Deze wagen bevatte allerlei technologische innovaties. Zo had de UrSaab een tweetaktmotor en voorwielaandrijving. Het model stond bekend voor zijn veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania. En in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst: de autobouwer Saab en tak van de gevechtsvliegtuigen, die nu nog bestaat.  

Slechte overname

In februari 2010 werd Saab overgenomen door het Nederlandse Spyker. Maar in de maanden daarna ging het steeds slechter met Saab. Saab verlaagde de kosten, maar toeleveranciers werden niet meer betaald en zij staakten de levering van onderdelen. Vervolgens viel bij Saab in april 2011 de productie vrijwel stil terwijl de salariskosten gewoon doorgingen. Saab had, na gefaalde overnamegesprekken met een Chinees bedrijf, geen andere optie meer dan het faillissement aan te vragen. Onder andere door slecht management is het bedrijf ten onder gegaan.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen