Het is 19 december 2011. Na jaren van achteruitgang en dalende verkoopcijfers, kondigt het Zweedse Saab aan dat ze de boeken toe zullen doen. Sinds april dat jaar lag de gehele productie van auto’s al stil, met als gevolg dat toonzalen van Saab in België leeg stonden. Curatoren maakten bekend dat Saab voor meer dan een miljard aan schulden had, zelfs na aftrek van alle bezittingen. De voornaamste oorzaken van het faillissement waren een gebrek aan verkoop en verkeerde keuzes door het management.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Saab is een merk met een vrij lange geschiedenis. In 1947 zag het eerste model van Saab het licht: de UrSaab. Deze wagen bevatte allerlei technologische innovaties. Zo had de UrSaab een tweetaktmotor en voorwielaandrijving. Het model stond bekend voor zijn veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania. En in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst: de autobouwer Saab en tak van de gevechtsvliegtuigen, die nu nog bestaat.
Slechte overname
In februari 2010 werd Saab overgenomen door het Nederlandse Spyker. Maar in de maanden daarna ging het steeds slechter met Saab. Saab verlaagde de kosten, maar toeleveranciers werden niet meer betaald en zij staakten de levering van onderdelen. Vervolgens viel bij Saab in april 2011 de productie vrijwel stil terwijl de salariskosten gewoon doorgingen. Saab had, na gefaalde overnamegesprekken met een Chinees bedrijf, geen andere optie meer dan het faillissement aan te vragen. Onder andere door slecht management is het bedrijf ten onder gegaan.
Meer ‘dag op dag’








